Wednesday, January 9, 2013

Osmani-Türgi "Makam" heli-laadid

Osmani-Türgi "Makam" heli-laadid [1][2][3][4][5][6]

näide

Uşşâk Makamı

Bayâti astmik: Ussakmakam-1.jpg

pikendus Ussakmakam-2.jpg

  • astmiku alumises otsas on 4 Uşşâk Çeşni nooti
  • astmiku ülemises otsas on 5 Bûselik Çeşni nooti
    • mõlema Çeşni ria ühine osa on tugi-aste Nevâ (D)
  • lõpu-aste on A (Dügâh)
  • juht-toon on G (Rast)
  • alumine pikendus on D (Yegâh) astmelt algav viie noodiga Rast Çeşni
  • 1/9 madalduse-märk on Segâh astmel
  • Makami omad astmed on: Yegâh, Hüseyni Aşiran, Irak, Rast, Dügâh, Segâh, Çargah, Neva, Hüseyni, Acem, Gerdaniye, Muhayyer
  1. Bûselik Çeşni viisi saab mängida
    1. Nevâ astmelt (5 nooti)
  2. Kürdî Çeşni viisi saab mängida
    1. Hüseyni astmelt (4 nooti)
  3. Nigâr Çeşni viisi saab mängida
    1. Çargah astmelt (5 nooti)
    2. Acem astmelt (3 nooti)
  4. Segâh Çeşni viisi saab mängida
    1. Segâh astmelt (3 nooti)
    2. Irak astmelt (4 nooti)
  5. Ferâhnâk Çeşni viisi saab mängida
    1. Segâh astmelt (4 nooti)
  6. Rast Çeşni viisi saab mängida
    1. Rast astmelt (5 nooti)
    2. Yegâh astmelt (5 nooti)
    3. Neva astmelt (5 nooti), aga üles tuleb siis menna kõrgema Eviç astme kaudu ja alla tuleb tulla madalama Acem astme kaudu
  7. Hüseyni Çeşni viisi saab mängida
    1. Dügâh astmelt (5 nooti)
    2. Hüseyni Aşiran astmelt (5 nooti)
  8. Uşşâk Çeşni viisi saab mängida
    1. Dügâh astmelt (4 nooti)
    2. Hüseyni Aşiran astmelt (4 nooti)
    3. Hüseyni astmelt (4 nooti), aga üles tuleb siis menna kõrgema Eviç astme kaudu ja alla tuleb tulla madalama Acem astme kaudu

meeles tuleb pidada, et samalt astmelt saab mängida mõlemba: nii Uşşâk Çeşni 4 nooti kui kaa Hüseyni Çeşni 5 nooti, aga Uşşâk Çeşni teine aste on 1,5/9 kuni 2/9 tooni madalamb kui Hüseyni puhul.

  • pala hakkab pihta tõusuga (Dügâh astmelt) Uşşâk Çeşni nejlal noodil
    • selle ette võib mängida tugi-astme Nevâ
  • Bûselik Çeşni nootide Asma Karar peatub Nevâ tugi-astmel
  • Rast ja Segâh viisikeisi mängitasse mõõdukalt
  • pala lõppeb alanemisega (Dügâh astmelle) Uşşâk Çeşni nejlal noodil

Uşşak Makamı viisil kutsutasse sagedast lõunaselle Öğle palvelle.

mõiste

Arabia keelne "Makam مقام" tähendama kõige muu hulgas maa-kohta. Osmani muusika-õpetuse "Makam" on esite kaa ehk märkind mõnele paik-konnale ise-loomulikku kõla, nii sama ku Mineur Harmonique kõlab EuRooplaste meelest "ida-maiselt" ja Πεντατονική "Hiina-päraselt".

nimed

pajlud "Makam"id ongi nimetetud mõne paik-konna järele:

Kürdî, Uşak, Hicâz, Sabâ, Hisâr, Isfahân, Nihâvend, Irak, Harran, Horasan, Rast, Zemzem.

nii kui Hellenite:

Ἰωνία, Δωρία, Φρυγία, Λυδία, Αἰολία.

hijlemb leiutetud "Makam"idel on muidugi teist-sugu nimed:

tunnuksed

iga "Makam" laadi ise-loomustab

suund (Seyir)

luo algus võib olla

  1. alanev (İnici)
  2. alanev-tõusev (İnici-çıkıcı)
  3. aga enamast on tõusev (Çıkıcı)

see otsustab Makam'i ise-loomu.

  • Tâhir Makamı ja Nevâ Makamı astmed on kõik samad
    • Tâhir'i luod hakkavad alanedes
    • aga Nevâ luod hakkavad alguses alanedes ja see-pääle tõustes

astmik (Dizi)

iga "Makam" laadi astmiku määrab

lõpu-aste (Durak ehk piatus)

Durak on põhi-helide hulgas kõikse alumine. see on iga Türgi teukse lõpetus nigu Euroopas praigane Tonique või vana-muusika Finalis.

keskne tugi-aste (Güçlü)

tugi-astmelle tullasse ühte-lugu tagasi. nii hoitasse Μελωδία pinget. ku Euroopa praigane Dominante on lõpu-astmest 5 astme jägu kõrgemal ja vana-muusika Tenor, Confinalis oli eri laadides lõpu-astmest eri kaugusel, siis Güçlü võib olla lõpu-astmest kas 4 või 5 astet kõrgemal.

see otsustab Makam'i ise-loomu.

ülemine "piatus" (Tiz-Durak)

Tiz-Durak on Durak'ist Octava võrra kõrgemal.

Tiz-Durak võib täita ka teise Güçlü osa, kui Makam on alaneva suunaga.

alumine juht-aste (Yeden)

juht-aste võib tekitata

  • kas nõrgema Tam Sesli "täis-toonise" pinge, kui ta on Durak lõpu-astmest terve tooni võrra madalamb
  • või tugevama Yarım Sesli "pool-toonise" pinge, kui ta on lõpp-helist madalamb 4/9 tooni võrra (Rast Çeşni puhul) või 5/9 tooni võrra (Mâhûr Çeşni puhul)

Çeşni heli-riad

Ottoman tetrachords pentachords.png
  • Makami astmiku moodustavad heli-riad hakkavad või lõppevad nimetetud kolmel põhi-astmel (Durak, Güçlü, Tiz-Durak).
  • igas Çeşni rias on 4 või 5 päris astet ja alumine juht-aste:

-1 Yeden juht-aste

  1. Durak lõpp-lahendus
  2. Durak Üstü "piatukse päälne"
  3. Orta Perde "keskmine aste"
  4. aste on 4 astmelise heli-ria puhul Güçlü, aga 5 astmelise heli-ria puhul Güçlü Altı "tugi-astme alune"
  5. aste on 5 astmelise heli-ria puhul Güçlü, aga 4 astmelise heli-ria puhul Güçlü Üstü "tugi-astme päälne"
  6. Altıncı Derece ehk Dizi astmiku "6. aste" on aga joo astmiku ülemise Çeşni ria osa ehk siis ülemise Çeşni ria teine või kolmas aste
  7. Yeden ehk astmiku "7. aste" on ülemise Çeşni ria kolmas aste, kui Güçlü oli 5., või nejlas aste, kui Güçlü oli 4.
  8. Tiz-Durak ehk astmiku "8. aste" on ülemise Çeşni ria nejlas või viies aste

Dizi astmiku panevad kokku

Dizi astmikku kuuluvad Çeşni rida nimetetasse tema põhi-astme järele: Nevâ'da Rast, Dügâh'ta Rast, Yegâh'ta Rast vm.

kui Çeşni rida on selles astmikus oma tava-pärasel põhi-astmel, siis üeldasse teda "oma kohal" (Yerinde) olema:

heli-ridade nimed

enamus Çeşni ridu on saand nime mõnelt Makam laadilt, milles nad silma-kõrva torkavad osa mängivad:

Kürdî, Bûselik, Nigâr, Pençgâh, Rast, Hüseyni, Uşşâk, Sabâ, Nişabur(ek), Müsteâr, Segâh, Hüzzâm , Nikrîz, Hicâz, Çârgâh, Ferâhnâk.

on ka tuletetud Çeşni ridu: Eksik Segâh, Eksik Ferâhnâk.

Turkish Note Names (small).jpg

heli-astmete nimed

kahe Octava piiridesse mahub 24 klaveri klahvi. täna-päeva Türgi nootisi mahub senna ligi kahe korra enamb.

astet tähistav Perde tähendab ka keel-pilli kaelal nihutetavad krihvi ja kogu see Lähi-Ida täpne astmelisus ongi väega pajlu siutud krihv-pillidega nigu Euroopas klaveriga. osavad lauljad katsuvad pigemine astmete piiri venitamisega pinget lisada ku astmeid sirgelle ajada.

suuremb osa astmeid on (sama moodi kui Çeşni'd) saand nime mõnelt Makam laadilt, milles nad silma-kõrva torkavad osa mängivad: Kürdî, Bûselik, Rast, Hüseyni, Segâh, Hicâz, Çârgâh, Nevâ, Irak, Hisâr, Acem, Eviç, Gerdaniye, Mâhûr, Şehnâz, Sabâ (praigane ? Nim Hicâz), Nikrîz (praigane ? Nim Hicâz),

Aşîrân (praigane Hüseyni Aşîrân), Rehâvî (praigane Dik Geveşt), Nihâvend (praigane Dik Kürdî), Bayâti (praigane Nim Hisâr).

astmete nimed ja võnke-sageduse-suhted on ol'd igal ajal ja igas paigas vähekese erinevad:

täna-päeva Türgis tarvitetasse pajlu tuletetud astme-nimesi:

noodi-kiri

noodi-nimedega lehest-laulmisel ei lueta ommeti Türgi-pärasi nimesi vaid Do-Re-Mi noota.

1930ndematest aastatest pääle kijrutetasse Osmani-Türgi muusikad Euroopa viiuli-võtmega viiele noodi-joonele, aga kvardi jägu kõrgemalle nii, et 440 Hz'ne (Nevâ) noot kijrutetasse Euroopas tavalise A (La) noodi asemel 2 joont kõrgemalle D (Re) noodi kohale.

nõnna kijrutamisel jääb kõikse tähtsamb aste (Dügâh) joonestiku keskelle ega pia tarvitama liiga pajlu abi-jooni.

ette mängitud Nevâ astme kõla järele ühtlustavad muusikud oma pillide häälestuse.

häälestus ja võnke-sagedus

niisukeist häälestust, mille Rast aste on G joonel nimetetasse kõikse tavalisemba Ney vile mõõdu järele Bolahenk. Bolahenk Ney piaks mängima Nevâ nooti, kui kõik augud sõrmedega kinni panna, aga iga puu teeb vähekese oma moodi häält.

häälestust saab poole astme kaupa madalamalle lasta.

Ney vile mõõdu nimi Nevâ noodi asu-koht nihe (tavaline) vile pikkus
Bolâhenk D 0 52 cm
Bolâhenk-Sipürde Mâbeyni D♭ 0,5 astet madalamb 55 cm
Süpürde C 1 aste madalamb 58 cm
Müstahsen B 1,5 astet madalamb 62 cm
Yıldız Ney B♭ 2 astet madalamb 66.5 cm
Kız Neyi A 2,5 astet madalamb 71 cm
Kız-Mansur Mâbeyni A♭ 3 astet madalamb 74.5 cm
Mansur Ney G 3,5 astet madalamb 78 cm
Mansur-Şah Mâbeyni G♭ 4 astet madalamb 82 cm
Şah Ney F 4,5 astet madalamb 86 cm
Dâvud Ney E 5 astet madalamb 91 cm
Dâvud-Bolâhenk Mâbeyni E♭ 5,5 astet madalamb 97 cm

vile-puhujatel on enamast mitu erineva pikkusega vilet. nooti ei hakata see-pärast madalamast kijrutama.

Bolâhenk ja Süpürde häälestus sobib kõrgelle mees-häälele.

madalamalle naise häälele on mugavamb Mansur või Kız Neyi ("tüdruku vile").


Comma Line.gif

heli-astmete vahe (Aralık, Intervallum)

täna-päeva Türgis tarvitetavate Osmani muusika astmete vahel võib olla

Fazla'd ei kuule õiete ühegi Çeşni ria mängimisel. Fazla'd on vaja ainult erinevate Çeşni ridade astmete eristamise jäust.

näitusest

või

Mücenneb-i Sagîr ega Mücenneb-i Kebîr p-õle väga täpse ulatusega, vaid nenne vahelist astet tavatsetasse toreduse pärast senna-tänna nihutata.

Lähi-Ida muusika-teadus on sama moodi ku Euroopas saand alguse joo ammusest ajast tuntud pajlude palade liigitamisest, et neid oleks kergemb teistele õpetata.

nenne palade tegelik kõla on kindlast aigade jooksul muutund. mis sest, et kõik-sugu üksik-ajsu on sial mail pandud kirja joo ligi tuhat aastad. Osmani riigi eri paikades kõlas sama lugu nii erinevalt, et kaugemalt kokku tul'd pilli-mehed pidasivad pillisi ühes koos iga kord uut moodi häälestama ja oma mängu kokku hajrutama.

tänase Türgi hariduses tarvitetasse 1930.ndematel aastatel Euroopa võrd-temperdetud 1/2 toonidel põhineva häälestuse esi-kujul ühtlustetud 1/9 toonil põhinevad Rauf Yekta, Hüseyin Sadettin Arel ja Subhi Ezgi "24 noodi õpetust".

ommeti mahub ühte Octavasse rohkemb kui 24 Osmani-Türgi nooti (Murat Aydemir "Turkish music Makam guide" 2010, lk 17).

võrdlus Euroopa nootidega

näitusest 5/4 suhtega Terza Maggiore koostis:

Ccisdesddisese.gif
noodi nimi C DES D ES E
noodi sagedus 264 281,6 297 316,8 330
noodi kõrgus (ümmardetud) Cent'ides 0 112 204 316 386
nootide vaheline pool-toon (ümmardetud) Cent'ides 112 92 112 71
noodi nimi C CIS D DIS E
noodi sagedus 264 278,4 297 309,3 330
noodi kõrgus (ümmardetud) Cent'ides) 0 92 204 275 386
nootide vaheline pool-toon (ümmardetud) Cent'ides 92 112 71 112
viiuli sõrmistus Peter Prelleur'i raamatus "The Art of Playing on the Violin" (1730)

A-cappella laulude rusika-reegli sõnastas Weißenburg'i Kantor Maternus Beringer [8]:

sama kõrgelle (noodi-joonele) kijrutetud (C - Ces) nootide vahel tuleb laulda Semitonus Chromaticus ehk veikemba pool-tooni, aga eri kõrguselle kijrutetud (C - Des) nootide vahel tuleb laulda Semitonus Diatonicus ehk suuremba pool-tooni.

Semitonus Diatonicus'e sageduse-suhe on \frac{16}{15} \widehat{\approx}\ \text {112 Cent'i}

nõnna kui on kahe-sugusi Intonazione Naturale "täis-toonisi" (204 Cent'i ja 182 Cent'i), nõnna ka veikembi Semitonus Chromaticus "pool-toonisi" on kahe-sugusi

  • \frac{135}{128} \widehat{\approx}\ \text {92 Cent'i}
  • \frac{25}{24} \widehat{\approx}\ \text {71 Cent'i} .

võib näha, et alumise noodi kõrgendus CIS, DIS ... kõlab madalamb kui ülemise noodi madaldus DES, ES ...

1csidesusw.gif

see pingestab tunglemist, kuna Euroopa muusika-õpetuse Cis noot tungleb D noodi poole, Dis tungleb E, Es tungleb D poole ja nõnna edasi.

näide: Passus Duriusculus. W.A. Mozart "Misericordias Domini" d-Moll (KV 205 a).

Duriusculus harmonien.gif alumised noodid otsivad puhast koos-kõla

c → h: 112 Cent'i

h → b 92 Cent'i

b → a 112 Cent'i

a → as 71 Cent'i

as → g 112 Cent'i

About this sound  kuula 

Türgi vasted oleksivad [9]

  • 22,(66...) Cent'i = 1/9 tooni (204 Cent'i /9 ~ Holdrian Comma ~ Türgi Fazla)
  • 71 Cent'i = 3/9 tooni (Semitonus Chromaticus Minor)
  • 92 Cent'i = 4/9 tooni (Semitonus Chromaticus Major ~ Bakiyye)
  • 112 Cent'i = 5/9 tooni (Semitonus Diatonicus Minor ~ Mücenneb-i Sagîr)
  • 182 Cent'i = 8/9 tooni (Tonus Minor ~ Mücenneb-i Kebîr)
  • 204 Cent'i = 9/9 tooni (Tonus Major ~ Tanînî)

see sarnasus on ommeti juhus, mis sest et mõlemad: nii Türgi kui Euroopa muusikud tarvitavad neid tunglemise jäust.

  • Euroopa "looduslik häälestus" püüab päämiselt võimendata koos-kõla ülem-helisi
  • aga Lähi-Idas on need korrastetud oma-pärase kõlaga Çeşni heli-ridadesse, mille vaheldumine loob põnevaid viisi-tükka
pikendavad heli-riad

Dizi astmiku ulatust saab (üle Octava) pikendata lõpu-astmest madalama või "ülemisest piatuksest" kõrgema Çeşni ria ehk (Genişleme) pikenduse aviga.

kordav pikendus (Simetrik Genişleme)

ulatust saab pikendata Güçlü tugihelist kõrgema otsa kordamisega lõpu-astmest madalamal (alumises Octavas) või Güçlü tugihelist madalama otsa kordamisega ülemisest "piatuksest" kõrgemamal (ülemises Octavas) nigu Euroopa helistikel.

nõnna siis:

lainav pikendus (Ödünç Alma)

lainav pikendamine tähendab enamast astmiku Güçlü tugihelist kõrgema otsa kasutamist mõne tuntud astmiku alumise otsana. ülemine ots on siis tollelt teiselt astmikult lainetud ega kordu Octava võrra madalamal ega kõrgemal.

ehk siis:

Muhayyer Makamı'l on veel teine pikendus - Muhayyer astmelt algava Bûselik Çeşni 5 astet, mis ei korda põhi-astmiku alumist otsa, vaid loob põhi-astmiku ülemisse otsa (Güçlü) tugiastmel algava Uşşâk Makamı põhilise astmiku.

uus astmik (Yeni Dizi)

ulatust saab pikendata ka mõne päris uue Çeşni ria lisamisega astmiku alumisse või ülemisse otsa

rööpsed heli-riad

ühes Makamis saab üles-alla liikuda ka erinevaid astmeid pidi. päämiste astmete (Durak, Güçlü, Tiz-Durak) vahel võib samas Makamis olla mitu Çeşni rida.

pajludes Makam'ides tarvitetava Bayâti Dizisi astmiku ülemises otsas on

  1. Nevâ'da Bûselik Çeşni ehk Güçlü tugi-astmelle tuetuva Bûselik Çeşni 5 astet
    1. Nevâ
    2. Hüseyni
    3. Acem
    4. Gerdaniye
    5. Muhayyer
  2. aga pääle nenne võib mängida ka Güçlü tugi-astmelle tuetuva lainetud pikendusega Hicâz Araban Dizisi astmiku alumist otsa
    1. Nevâ
    2. Hisâr
    3. Eviç
    4. Gerdaniye
    5. Muhayyer

Bayâti Dizisi astmiku alumises otsas on

  1. Yerinde Uşşâk Çeşni ehk lõpp-astmelle tuetuva Uşşâk Çeşni 4 astet
    1. Dügâh
    2. Segâh
    3. Çârgâh
    4. Nevâ
  2. aga pääle nenne võib Isfahân Makamıs mängida ka lõpp-astmelle tuetuva Rast Çeşni 4 astet
    1. Dügâh
    2. Bûselik
    3. Nim Hicâz
    4. Nevâ
heli-ridade koostis

mõni kord aitab kahest-kolmest noodistgi, et kuulda misukeist Çeşni rida mängiti.

tuntumaid Çeşni ridu on mõni kümmend.

çeşni yeden ar. durak ar. 2. perde ar. 3. perde ar. 4. perde aralık 5. perde
Kürdî Rast 9 Dügâh 4 Kürdî 9 Çârgâh 9 Nevâ 9 Hüseynî
Bûselik Nim Zirgüle 4 9 Bûselik 4
Nigâr Bûselik Çârgâh Nevâ 9 Hüseynî 4 Acem Gerdâniye
Pençgâh Irak 5 Rast Dügâh Bûselik 8 Nim Hicâz 5 Nevâ
Rast 8 Segâh 5 Çârgâh 9
Hüseynî Rast 9 Dügâh 8 Segâh 5 Çârgâh 9 Nevâ Hüseynî
Uşşâk 7 Segâh 6    
Sabâ 8 Segâh 5 5 Hicâz 12 Dik Hisâr
Nişâbûr Dügâh Bûselik Nim Hicâz Nevâ 9 Hüseynî 4 Acem
Müsteâr Kürdî 4 Segâh 9 8 Dik Hisâri 5
Segâh 5 Çârgâh 9 9 Eviç
Hüzzâm 5 Hisâr 12
Ferâhnâk Dügâh 8 9 Hüseynî 8
Nikrîz Irak 5 Rast 9 Dügâh 4 Kürdî 13 Nim Hicâz 5 Nevâ
Hicâz Rast 9 Dügâh 5 Dik Kürdî 12 Nim Hicâz 5 Nevâ 9 Hüseynî
Çârgâh Segâh 5 Çârgâh Hicâz Dik Hisâr Acem Gerdâniye


tuletetud Eksik Segâh ja Eksik Ferâhnâk Çeşni viimane aste on Eviç asemel Acem.

çeşni yeden ar. durak ar. 2. perde ar. 3. perde ar. 4. perde aralık 5. perde
Eksik Segâh Dügâh 8 Segâh 5 Çârgâh 9 Nevâ 8 Dik Hisâr 5 Acem
Eksik Ferâhnâk 9 Hüseynî 4 Acem
heli-ridade tarvitamine

Türgi keelne Çeşni tähendab "mõnu, maitset, vürtsi". Osmani heli-teus on nigu meister-koka küpsetetud pidu-roog, mille oskuslikul söömisel tasapisi tuleb juurde aina uusi maitseid, mis hoiavad isu üleval kuni näjla kustutava lõpu-palani.

Makami astmik otsustab, misukesel kõrgusel saab mingid Çeşni rida mängida.

muusika-pala arenebgi Çeşni ridade kaupa tõustes või alanedes. Dizi astmiku päämiste Çeşni ridade üle-meneku-aladel saab mängida üle meneku heli-ridu.

  1. Nigâr ahil
    1. Bûselik Çeşni all on enamast Nigâr Çeşni
    2. Bûselik Çeşni pääl on enamast Kürdî Çeşni
    3. Kürdî Çeşni pääl on enamast Nigâr Çeşni
  2. Rast ahil
    1. Uşşâk Çeşni all on enamast Rast Çeşni
    2. Uşşâk Çeşni pääl on enamast Segâh (või Ferâhnâk) Çeşni
  3. Hicâz ahil
    1. Hicâz Çeşni all on enamast Nikrîz Çeşni
  • see juures võib mõni aste muutuda
  1. Hicâz Çeşni noodid on (selle ria tavalisel asukohal Dügâh astmel)
    1. Dügâh (millel iga Hicâz Çeşni viisi-jupp lõppeb)
    2. Dik Kürdî
    3. Nim Hicâz
    4. Nevâ
    5. ja alumine juht-heli Rast (Dügâh astmest ühe võrra madalamal)
  2. kui järgmine viisi-jupp lõppeb madalamal Rast astmel, siis tuleb mängida Nikrîz Çeşni noote
    1. Rast
    2. Dügâh
    3. p-õle enamb Hicâz Çeşni noot Dik Kürdî vaid sellest 1/9 tooni madalamb Nikrîz Çeşni noot Kürdî
    4. Nim Hicâz
    5. Nevâ
    6. ja alumine juht-heli Irak (Rast astmest ühe võrra madalamal)
  • muutuda võib ka sama astme kõrgus
  1. Hüseyni Çeşni noodid on (selle ria tavalisel asukohal Dügâh astmel)
    1. Dügâh (millel Hüseyni Çeşni viisi-jupp lõppeb)
    2. Segâh
    3. Çârgâh
    4. Nevâ
    5. Hüseyni
    6. ja alumine juht-heli Rast (Dügâh astmest ühe võrra madalamal)
  2. kui järgmine viisi-jupp lõppeb samal Dügâh astmel, aga 5.ndemad (Hüseyni) astet ei tarviteta , siis tuleb mängida samu astmeid aga Uşşâk Çeşni kõlaga
    1. Dügâh (millel Uşşâk Çeşni viisi-jupp lõppeb)
    2. Segâh astet mängitasse Uşşâk Çeşni viisides 1/9 kuni 1,5/9 tooni madalamalt kui Hüseyni Çeşni viisides
    3. Çârgâh
    4. Nevâ
    5. Hüseyni
    6. ja alumine juht-heli Rast (Dügâh astmest ühe võrra madalamal)
  • muusika-pala lõpu-noodile eelneva astme kõrgust võidasse pinge suurendamise jäust enne lõpp-lahendust nihutata.
  • mõni aste võib muutuda ka sama Çeşni ria mängimisel

kui Rast-ahila heli-sageduse-suhetega Çeşni ridu (Pençgâh, Rast, Uşşâk ~ Nevâ, Hüseyni) ei mängita nenne tavalisel asukohal Dügâh astme ümber vaid Acem astme ümber astmiku kõrgemas otsas

  1. siis alanev viisi-jupp tarvitab Acem astet
  2. aga tõusev viisi-jupp tarvitab tema asemel 4/9 tooni kõrgemba Eviç astet

üles liikumisel kiputassegi nootisi kergitama ja alla tulles alandama.

  • mõnda astet ei tohi mängida püsival võnke-sagedusel, vaid seda tuleb teha "libistades".

kõrgenduse ja madalduse märgid (Dananım)

vanemas suulises pärimuses noodi märkisi ei tarvitetud, aga pidi teadma, kas selles Makam laadis piab mängima

  • tavalist (täna päeval 1/9 tooni võrra alandetud Si noodina kijrutetavad) Segâh astet
  • kergitetud (täna päeval Si Bécarrega kijrutetavad) Bûselik astet
  • rohkemb alandetud (täna päeval 5/9 tooni alandetud Si Bemollega kijrutetavad) Kürdî astet
  • või vähemb alandetud (täna päeval 4/9 tooni alandetud Si noodina kijrutetavad) Dik Kürdî astet

piatuksed ja lahendused (Kalışlar)

iga muusika-pala (või selle osa) lõppeb Makami lõpu-astmel tema päämise astmiku alumise otsa nootidega. mõjuvama lahenduse saab, kui eelmise noodi kaugust lõpu astmest vähekene nihutata. eel-viimasest noodist sobib hääst alumine (Yeden) juht-aste.

pääle selle piab õppima selgest ka Makam laadi ootus-pärased pinget hoidvad vahe-piatuksed.

piatub Güçlü astmel Makami päämise astmiku ülemise otsa nootide järel ega jäta kindlust, et lugu on lõppend.

poolik lahendus võib jääda ka Tiz-Durak astmelle, kui astmiku ülemine pikendus kordab astmiku alumist Çeşni rida.

lõppeb 2., 3. või 6.demal astmel ega jäta luo lõppemise tunnet vaid rikastab muusika-pala kõla-värvi. Asma Karar'i saab lõpetada ka Güçlü astmel, kui ei mängita Makami päämise astmiku nootisi.

Asma Karar'i saab jätta ka Tiz-Durak astmelle, kui astmiku ülemine pikendus ei korda astmiku alumist Çeşni rida.

näitusest Isfahân Makamı viisa alutetasse astmiku ülemises otsas Güçlü tugi-astme (Nevâ) ümber - enamast Dügâh'ta Rast Çeşni nootidega,

  1. Dügâh
  2. Bûselik
  3. Nim Hicâz
  4. Nevâ

mis lubab mängida Isfahân Makamı'le kõige ise-loomulikuma kõlaga Nişâbûr Çeşni'd (piatusega kolmandel ehk Nevâ astmel).

  1. Bûselik
  2. Nim Hicâz
  3. Nevâ

Isfahân Makamı põhiline astmik on ommeti Bayâti ja see-pärast mängitasse vaheldumisi kord Rast Çeşni'd kord Uşşâk Çeşni'd ja nõnna on kogu aig vaheldumisi kuulda 1/9 tooni võrra erinevad Bûselik ja Segâh astet.

üllatamise esi-märgil tohib mängida Rast Çeşni'd isegi Nevâ astmelt, mis sest et tema Isfahân Makamı astmikku ei kuulu, aga sel puhul tuleb kohe tagasi tulla astmikku kuuluva Nevâ astmelt algava Bûselik Çeşni nootidelle.

leiutamine

liht-laadid (Basit Makamlar)

liht-laadi astmikus on ühe Çeşni ria 5 astet ja selle viimaselt astmelt algavad teise Çeşni ria 4 astet või vasta-pidi. alumise Çeşni ria kõige kõrgemb ja ülemise ria kõige madalamb aste on Makami tugi-heli (Güçlü).

niisukeisi on 16:

  1. Çargah Makamı
  2. Bûselik Makamı
  3. Kürdî Makamı
  4. Rast Makamı
  5. Uşşak Makamı
  6. Hicaz Makamı
  7. Uzzal Makamı,
  8. Hümayun Makamı
  9. Zirgüleli Hicaz Makamı
  10. Neva Makamı
  11. Tahir Makamı
  12. Bayati Makamı
  13. Muhayyer Makamı
  14. Hüseyni Makamı
  15. Karcığar Makamı
  16. Basit Suzinak Makamı

liit-laadid (Bileşik Makamlar)

liit-laadid on pandud kokku teistest Makam laadidest.

nihutetud laadid (Şedd Makamlar)

kui nihuteta Makami astmik üles või alla mõnele uuele põhi-astmelle, võib saada päris uue kõlaga Makami

lõpu-viitega laadid

vahetata või lisada võib ka lõpp-lahenduse Çeşni rida.

  1. Acem-Kürdî on Kürdî Çeşni'ga lõpetetud Acem Makamı
  2. Muhayyer-Kürdî on Kürdî Çeşni'ga lõpetetud Muhayyer Makamı
  3. Şehnâz-Bûselik on Bûselik Çeşni'ga lõpetetud Şehnâz Makamı
  4. Hisâr-Bûselik on Bûselik Çeşni'ga lõpetetud Hisâr Makamı

mõju tujule ja terviselle

ennemuinased õpetlased olema tea'nd iga Makamı toimet inimiselle.

  • Çârgâh Makamı võib olla masendav
  • Nihâvend Makamı teeb korda südame ja vere-ringe
  • Rast Makamı rõõmustab ja rahustab

Makamı'de tarvitamine loomingus ja nenne esitamine

igal Osmani heli-teuksel on algusest lõpuni sama Usul takti-mõõt ja Makam heli-laad. teukse eel-viimane osa nihkub enamast mõne küllalt erineva kõlaga Makamı astmetelle, aga selle (Geçki) järel tuleb viimases osas tagasi senna heli-laadi, kust lugu algas.

Fasıl esitustel mängitasse ühe sama Makami palu. need võivad olla mitmelt heli-loojalt, aga on kindlasti erinevas vormis ja Usul takti-mõõdus, vahe-pääl aina kiiremine ja siis jälle aiglasemalt mängitud.

luetelu

aja-luost on teada 590 Makam'i. täna-pä tarvitetasse neist ligi 150. tuntumaid on 40 kandis.

  1. Âb-ı Kevser
  2. Acem
  3. Acem-Aşîrân
  4. Acem-Bâ-Zir-Keşîde
  5. Acem-Bûselik
  6. Acem-Irak
  7. Acem-Kürdî
  8. Acem-Murassa
  9. Acem-Rast
  10. Acem-Zemzeme
  11. Acem-Zir-Keşîde
  12. Acemli Rast
  13. Âgâaze-i Kâbili
  14. Aheng-i-Tarâb
  15. Akberi
  16. Anber-Efşân
  17. Arabân
  18. Arabân-Kürdî
  19. Arabân-Nigâr
  20. Arabân-ı-Cedîd
  21. Arazbâr
  22. Arazbâr-Bûselik
  23. Arazbâr-Zemzeme
  24. Âvâz-ı Zenbûr
  25. Azrâ
  26. Aşîrân
  27. Aşîrân-Mâye
  28. Aşîrân-Vefâdar
  29. Aşîrân-Zemzeme
  30. Aşk-Efzâ
  31. Bâd-ı-Sabâ
  32. Bahâr
  33. Bahr-i-Nâzik
  34. Bayâti
  35. Bayâti-Arabân
  36. Bayâti-Arabân-Bûselik
  37. Bayâti-Aşîrân
  38. Bayâti-Bûselik
  39. Bayâti-Hisâr
  40. Bayâti-Isfahân
  41. Bayâti-Kürdî
  42. Bend-i-Bûselik
  43. Bend-i-Hisâr
  44. Beste-Hisâr
  45. Beste-Isfahân
  46. Beste-Nigâr
  47. Beste-Nigâr-Hisarek
  48. Beste-Nigâr-ı-Atîyk
  49. Beste-Nigâr-ı-Kadîm
  50. Beynel-Bahreyn
  51. Beyzâ
  52. Bezm-i Tarâb
  53. Bezmâra
  54. Buhârî
  55. Bûselik
  56. Bûselik-Aşîrân
  57. Bûselik-Gerdâniye
  58. Bûselik-Geveyşt
  59. Bûselik-Mâye
  60. Bûselik-Nevrûz
  61. Bûselik-Selmek
  62. Bûselik-Şehnaz
  63. Bûstan
  64. Büzürk
  65. Büzürk-Gerdâniye
  66. Büzürk-Geveyşt
  67. Büzürk-Mâye
  68. Büzürk-Nevrûz
  69. Büzürk-Selmek
  70. Büzürk-Şehnâz
  71. Canfezâ
  72. Çârgâh
  73. Çârgâh-Âcem
  74. Çârgâh-Gerdâniye
  75. Çârgâh-Mahûr
  76. Çehâr-Âgâazin
  77. Daği-Bayâti
  78. Danişverân
  79. Dil Âvîz
  80. Dil-Ârâ
  81. Dil-Efruz
  82. Dil-Keşîde
  83. Dil-Nişîn
  84. Dil-Rübâ
  85. Dil-Sûz
  86. Dildâr
  87. Dilkeş-Hâverân
  88. Dilküşâ
  89. Dost-Gahî
  90. Dügâh
  91. Dügâh-Bûselik
  92. Dügâh-Mâye
  93. Dügâh-ı Acem
  94. Dügâh-ı Kadîm
  95. Ebû-Selik
  96. Efrûhiten
  97. Evcârâ
  98. Evc (Eviç)
  99. Evc-Aşirân)
  100. Evc-Bûselik
  101. Evc-Gerdâniye
  102. Evc-i Muhâlif
  103. Evc-Isfahân
  104. Evc-Maklüb
  105. Evc-Mâye
  106. Evc-Nihâvendi
  107. Ferâh
  108. Ferâh-Âver
  109. Ferâh-Zâyi
  110. Ferâhfezâ
  111. Ferâhnâk
  112. Ferâhnümâ
  113. Ferâhzâr
  114. Gamz-Edâ
  115. Gazâl
  116. Gerdâniye
  117. Gerdâniye-Bûselik
  118. Gerdâniye-Büzürk
  119. Gerdâniye-Hicâz
  120. Gerdâniye-Hüseynî
  121. Gerdâniye-Irak
  122. Gerdâniye-Isfahân
  123. Gerdâniye-Kûçek
  124. Gerdâniye-Kürdî
  125. Gerdâniye-Nevâ
  126. Gerdâniye-Nigâr
  127. Gerdâniye-Nikrîzi
  128. Gerdâniye-Rast
  129. Gerdâniye-Rehâvî
  130. Gerdâniye-Uşşâk
  131. Gerdâniye-Zirgüle
  132. Geveyşt
  133. Geveyşt-Bûselik
  134. Geveyşt-Büzürk
  135. Geveyşt-Gerdâniye
  136. Geveyşt-Hicâz
  137. Geveyşt-Hüseynî
  138. Geveyşt-Irak
  139. Geveyşt-Isfahân
  140. Geveyşt-Kûçek
  141. Geveyşt-Nevâ
  142. Geveyşt-Rehâvî
  143. Geveyşt-Uşşâk
  144. Geveyşt-Zirgüle
  145. Gonca-i-Rânâ
  146. Gururî
  147. Gül-Ruh
  148. Güldeste
  149. Gülistân
  150. Gülizâr
  151. Gülnâri
  152. Gülzâr
  153. Gülşen-i Vefâ
  154. Hadrâ (Hazrâ)
  155. Harran
  156. Hâver
  157. Hayâl-i Murâd
  158. Hayân
  159. Hazân
  160. Heftgâh
  161. Hicâz
  162. Hicâz Aşirân
  163. Hicâz-Acem
  164. Hicâz-Bûselik
  165. Hicâz-Büzürk
  166. Hicâz-Gerdâniye
  167. Hicâz-Geveyşt
  168. Hicâz-Irak
  169. Hicâz-Mâye
  170. Hicâz-Nevrûz
  171. Hicâz-Selmek
  172. Hicâz-ı Muhâlif
  173. Hicâz-ı Reke
  174. Hicâz-ı Türkî
  175. Hicâz-ı-Hicâz
  176. Hicâz-Zemzeme
  177. Hicâz-Şehnâz
  178. Hicâzeyn
  179. Hicâzî Hüseynî
  180. Hicâzî Isfahân
  181. Hicâzî Uşşâk
  182. Hicâzkâr
  183. Hicâzkâr-Bûselik
  184. Hicâzkârı-Kürdî
  185. Hisâr
  186. Hisâr- Vech-i Şehnâz
  187. Hisâr-Aşîrân
  188. Hisâr-Bûselik
  189. Hisâr-Evc
  190. Hisâr-ı Büzürk
  191. Hisâr-ı Gayr-ı Müstear
  192. Hisâr-ı Kâdim
  193. Hisâr-ı Kürdî
  194. Hisâr-ı Nîk
  195. Hisârek
  196. Hocest
  197. Horasan
  198. Hoş-Serâ
  199. Hucet
  200. Hudavendigâr
  201. Hufte-Isfahân
  202. Hûzi
  203. Huzî-Aşîrân
  204. Hûzi-Bûselik
  205. Hümâyûn
  206. Hüseynî
  207. Hüseynî- Geveyşt
  208. Hüseynî-Acem
  209. Hüseynî-Aşîrân
  210. Hüseynî-Bûselik
  211. Hüseynî-Gerdâniye
  212. Hüseynî-Horasâni
  213. Hüseynî-Kürdî (Zemzeme)
  214. Hüseynî-Nevrûz
  215. Hüseynî-Nikrîz
  216. Hüseynî-Rehâvi
  217. Hüseynî-Sabâ
  218. Hüseynî-Şehnâz
  219. Hüsn-ü Ân
  220. Hüzzâm
  221. Hüzzâm-ı Cedîd
  222. Hüzzâm-ı Kadîm
  223. Hüzzâm-ı Rûmi
  224. Irak
  225. Irak-Geceyşt
  226. Irak-Gerdâniye
  227. Irak-Mâye
  228. Irak-Nevrûz
  229. Irak-Selmek
  230. Irak-Şehnâz
  231. Irakı Acem
  232. Isfahân
  233. Isfahân-Bûselik
  234. Isfahân-Gerdâniye
  235. Isfahân-Geveyşt
  236. Isfahân-Irak
  237. Isfahân-Mâye
  238. Isfahân-Nevrûz
  239. Isfahân-Selmek
  240. Ifahân-ı Cedîd
  241. Isfahân-ı Sultâni
  242. Isfahân-Zemzeme
  243. Isfahân-Şehnâz
  244. Isfahânek-i Atîyk
  245. Isfahânek-i Cedîd
  246. Isfahânek
  247. Kâbilî
  248. Karcığar
  249. Kebûter
  250. Kûçek
  251. Kûçek-Geveyşt
  252. Kûçek-Mâye
  253. Kûçek-Nevrûz
  254. Kûçek-Selmek
  255. Kûçek-Sümbüle
  256. Kûçek-Zemzeme
  257. Kûçek-Şehnâz
  258. Kürdî
  259. Kürdî-Aşîrân
  260. Kürdîli Çârgâh
  261. Kürdîli Hicâzkâr
  262. Kürdîli Hümâyûn
  263. Lâle-Gül
  264. Lâle-Rûh
  265. Mâhûr
  266. Mâhûr-Aşîrân
  267. Mâhûr-Bûselik
  268. Mâhûr-Hân
  269. Mâhûr-i Kebîr
  270. Mâhûr-i Kebîr-i Kadîm
  271. Mâhûr-i Sagîyr
  272. Mâhûrek (Mâhûr-i Sagîyr)
  273. Mâhûri
  274. Matlûb
  275. Matlûbek
  276. Mâverâünnehr
  277. Mâye
  278. Mâye-Bûselik
  279. Mâye-Büzürk
  280. Mâye-Hicâz
  281. Mâye-Hüseynî
  282. Mâye-i Atîyk
  283. Mâye-i Kebîr
  284. Mâye-i Kevser
  285. Mâye-Irak
  286. Mâye-Isfahân
  287. Mâye-Kûçek
  288. Mâye-Nevâ
  289. Mâye-Rast (Rast-Mâye)
  290. Mâye-Rehâvî
  291. Mâye-Uşşâk
  292. Mâye-Zirgüle
  293. Mâşûk
  294. Meclis-Efrûz
  295. Mellâhi
  296. Mezmîm
  297. Mihr-i Cân
  298. Muhâlif
  299. Muhâlif-i Irak
  300. Muhâlif-i Rast
  301. Muhâlifek
  302. Muhayyer
  303. Muhayyer Bûselik
  304. Muhayyer Irak
  305. Muhayyer Kürdî
  306. Muhayyer Segâh
  307. Muhayyer Sümbüle
  308. Muhayyer Zirgüle
  309. Muhayyer-Zîrkeş
  310. Mûtedil
  311. Mûtrıbân
  312. Mûvafık
  313. Müberkâa
  314. Mücenebûr-Remel
  315. Müjdegâni
  316. Mürgâk
  317. Müsteâr
  318. Müsteârek
  319. Müteaddi
  320. Müşküye (Segâh-Aşîrân)
  321. Na-Murâd
  322. Nağme-i Kâbil
  323. Nâz
  324. Nâz-u Niyaz
  325. Nâzenin
  326. Necd-i Hüseynî
  327. Nesîm
  328. Nev-Edâ
  329. Nev-Eser Dizi = Hicâz 4 + Nikrîz 5 + Hicâz 4
  330. Nev-Resîde
  331. Nevâ
  332. Nevâ-Acem
  333. Nevâ-Aşîrân
  334. Nevâ-Bûselik
  335. Nevâ-Gerdâniye
  336. Nevâ-Geveyşt
  337. Nevâ-Hüseynî
  338. Nevâ-Kürdî
  339. Nevâ-Mâye
  340. Nevâ-Nevrûz
  341. Nevâ-Selmek
  342. Nevâ-Şehnâz
  343. Nevây-ı Uşşâk
  344. Nevâziş
  345. Nevbahâr
  346. Nevrûz
  347. Nevrûz-Bayâti
  348. Nevrûz-Bûselik
  349. Nevrûz-Büzürk
  350. Nevrûz-Hicâz
  351. Nevrûz-Hüseynî
  352. Nevrûz-i Acem
  353. Nevrûz-i Arâb
  354. Nevrûz-i Hârâ
  355. Nevrûz-i Rast
  356. Nevrûz-i Rûmî
  357. Nevrûz-i Sultâni
  358. Nevrûz-Irak
  359. Nevrûz-Isfahân
  360. Nevrûz-Kûçek
  361. Nevrûz-Nevâ
  362. Nevrûz-Rehâvî
  363. Nevrûz-Sabâ
  364. Nevrûz-Uşşâk
  365. Nevrûz-Zirgüle
  366. Neşât-Âver
  367. Nigâr
  368. Nigâr-ı Nîk
  369. Nigâr-ı Nîk-Acem
  370. Nigârçek
  371. Nigârek
  372. Nihâvend
  373. Nihâvendi Cedîd
  374. Nihâvendi Kebir
  375. Nihâvendi Rûmî
  376. Nihâvendi Sagîyr
  377. Nikrîz
  378. Nikrîz-i Kebir
  379. Nikrîz-i Sagîyr
  380. Nikrîz-Segâh
  381. Nişâbûr (Nişâpûr)
  382. Nişâbûrek
  383. Nühüft (Nihift)
  384. Nühüft-Hicâzî
  385. Nühüft-i Kâdîm
  386. Pay-Zen-i Sabâ
  387. Pençgâh
  388. Pençgâh-ı Aşl
  389. Pençgâh-ı Zâid (Zâide
  390. Perzerîn
  391. Pesendîde
  392. Pûşegân
  393. Râh-i Gül
  394. Râh-i Hâr-Ken
  395. Râh-i Hâr-Keş
  396. Râh-i Hûsrevâni
  397. Râh-i Rûh
  398. Râh-i Şeb-Diz
  399. Rahat-Fezâ
  400. Rahâtül-Ervâh
  401. Râmiş-Huva
  402. Râmiş-i Cân
  403. Rast
  404. Rast-Acem
  405. Rast-Gerdâniye
  406. Rast-Geveyşt
  407. Rast-Hâverân
  408. Rast-Kürdî
  409. Rast-Mâhir
  410. Rast-Mâye
  411. Rast-Nevrûz
  412. Rast-Selmek
  413. Rast-ı Cedîd
  414. Rast-ı Kebîr
  415. Rast-Şehnâz
  416. Rehâvî (Rehâvî)
  417. Rehâvî-Gerdanîye
  418. Rehâvî-Geveyşt
  419. Rehâvî-Mâye
  420. Rehâvî-Nevrûz
  421. Rehâvî-Selmek
  422. Rehâvî-Şehnâz
  423. Rekb (Çârgâh-Rekb)
  424. Rekb-i Nevrûz
  425. Reng-i Dil
  426. Revâ-Irak
  427. Revnâk-Nümâ
  428. Ridâyî
  429. Rûh
  430. Rûh-Efzâ
  431. Rûhnevâz (Rûhnüvâz)
  432. Rûy-i Aşîrân
  433. Rûy-i Hicâz
  434. Rûy-i Irak
  435. Rıdvân
  436. Sabâ
  437. Sabâ-Aşîrân
  438. Sabâ-Bûselik
  439. Sabâ-Uşşâk
  440. Sabâ-Zemzeme
  441. Safâ
  442. Sâzkâr
  443. Se-Bahr
  444. Sebz-Ender-Sebz
  445. Sebz-Ender-Sebz-i Hisâr
  446. Sebz-Ender-Sebz-i Kadîm
  447. Sebz-î Hisâr
  448. Sebz-î Tâze
  449. Sebzî
  450. Segâh
  451. Segâh-Acem
  452. Segâh-Arabân
  453. Segâh-Mâye (Mâye)
  454. Segâh-Muhayyer
  455. Selmek (Selmekî)
  456. Selmek-Büzürk
  457. Selmek-Hicâz
  458. Selmek-Hüseynî
  459. Selmek-i Kebîr
  460. Selmek-i Sagîyr
  461. Selmek-Irak
  462. Selmek-Isfahân
  463. Selmek-Kûçek
  464. Selmek-Rast
  465. Selmek-Rehâvî
  466. Selmek-Zirgüle
  467. Ser-Bülendi
  468. Ser-Henk
  469. Serendâz (Seng-Endâz)
  470. Sipihr
  471. Sipihr-Hüseynî
  472. Sipihr-Uşşâk
  473. Sireng
  474. Sultân-ı Bûselik
  475. Sultân-ı Cedîd
  476. Sultân-ı Nevâ
  477. Sultân-ı Segâh
  478. Sultân-ı Yegâh
  479. Sultân-ı-Irak
  480. Suz-i Dil
  481. Suz-i Dilâra
  482. Sûznâk (Basit Sûzinâk)
  483. Sünbüle
  484. Sünbüle-i Kâdîm
  485. Sünbüle-Nihâvend
  486. Şâd-Kâmı
  487. Şâh
  488. Şâhî
  489. Şâhvâr (Şehvâr)
  490. Şedd-i Arabân
  491. Şehnâz
  492. Şehnâz-Aşîrân
  493. Şehnâz-Bûselik
  494. Şehnâz-Büzürk
  495. Şehnâz-Hâverân (Irak)
  496. Şehnâz-Hicâz
  497. Şehnâz-Hüseynî
  498. Şehnâz-Kûçek
  499. Şehnâz-Kürdî
  500. Şehnâz-Nevâ
  501. Şehnâz-Rast
  502. Şehnâz-Rehâvî
  503. Şehnâz-Uşşâk
  504. Şehnâz-Zirgüle
  505. Şehr-i Naz (Şehr-Nâz)
  506. Şehvâr
  507. Şems-Efrûz
  508. Şeref-Nümâ
  509. Şevk-Âver
  510. Şevk-Efzâ
  511. Şevk-Engîz
  512. Şevk-i Cedîd
  513. Şevk-i Dil
  514. Şevk-i Serâb
  515. Şevk-i Tarâb
  516. Şeşgâh
  517. Şiâr
  518. Şinâver
  519. Şirâz
  520. Şirâz-Sünbüle
  521. Şirîn
  522. Şîvekâr
  523. Şîvekeş
  524. Şîvenümâ
  525. Şûrî
  526. Şüster
  527. Tâhir
  528. Tâhir-Bûselik
  529. Tâhir-i Kebîr
  530. Tâhir-i Sagîyr
  531. Tâhir-Kürdî
  532. Tanık
  533. Tarz-ı Bihîn
  534. Tarz-ı Cedîd
  535. Tarz-ı Nevîn
  536. Tebrîz
  537. Tehrîzî
  538. Tereşşüd
  539. Terkîb-i Sabâ
  540. Tüvânger
  541. Urfa-Mâhûr
  542. Uzzâl
  543. Uzzâl-Acem
  544. Uzzâl-Hüseynî
  545. Uzzâl-Şehnâz
  546. Uşşâk
  547. Uşşâk-Aşîrân
  548. Uşşâk-Gerdâniye
  549. Uşşâk-Geveyşt
  550. Uşşâk-Mâye
  551. Uşşâk-Nevrûz
  552. Uşşâk-Selmek
  553. Uşşâk-Şehnâz
  554. Vâmık
  555. Vech-i Arazbâr
  556. Vech-i Bûselik
  557. Vech-i Hüseynî
  558. Vech-i Şehnâz
  559. Yâr
  560. Yegâh
  561. Zâd-ı Dil
  562. Zâvîl (Zavil)
  563. Zâvîli (Zâvûli)
  564. Zâvîli Isfahân
  565. Zâvîli Segâh
  566. Zemzem
  567. Zemzeme (Eski Zemzeme)
  568. Zemzeme-Kürdî
  569. Zende-Rûd
  570. Zengüle (Zirgüle)
  571. Zengüle-Bûselik
  572. Zengüle-Gerdâniye
  573. Zengüle-Geveyşt
  574. Zengüle-Mâye
  575. Zengüle-Nevrûz
  576. Zengüle-Selmek
  577. Zengüle-Şehnâz
  578. Zengüleli Sûznak
  579. Zevk-Bahş
  580. Zevk-i Dil
  581. Zevk-u Tarâb
  582. Zirefkend
  583. Zirefkend Şarkı
  584. Zirefkend-i Büzürk
  585. Zirefkend-i Kûçek
  586. Zirefkend-i Rûmi
  587. Zirkeş-Hâveran
  588. Zirkeş-Hüseynî
  589. Zirkeşîde
  590. Zülf-i Nigâr

algu-pära

  1. Suat Güney "Makam Teorisi Ders Notları" I. YARIYIL.
  2. Murat Aydemir "Turkish music Makam guide" 2010.
  3. Gözde Çolakoğlu Sarı "Makam Teorisi" 2013.
  4. Nilgün Doğrusöz "Müzik Paleografyası" 2013.
  5. Süleyman Şenel "Türk Halk Müziğinde Beste, Makam ve Ayak Terimleri Hakkında" 1997.
  6. Wikimedia Commons'i pildid. Makam, Maqâm, Maqôm, Muqâm, Dastgâh, Mugham
  7. Kleiner und großer Halbton der harmonisch-reinen Stimmung
  8. Maternus Beringer: Musicae, das ist der freyen lieblichen Singkunst
  9. List of pitch intervals

No comments:

Post a Comment