- 1 Osmani-Türgi "Makam" heli-laadid [1][2][3][4][5][6]
- 1.0 näited
- 1.1 mõiste
- 1.2 tunnuksed
- 1.2.1 suund (Seyir)
- 1.2.2 astmik (Dizi)
- 1.2.3 kõrgenduse ja madalduse märgid (Dananım)
- 1.2.4 piatuksed ja lahendused (Kalışlar)
- 1.3 leiutamine
- 1.4 mõju tujule ja terviselle
- 1.5 Makamı'de tarvitamine loomingus ja nenne esitamine
- 1.6 luetelu
- 2 algu-pära
Osmani-Türgi "Makam" heli-laadid [1][2][3][4][5][6]
näide
Uşşâk Makamı
- astmiku alumises otsas on 4 Uşşâk Çeşni nooti
- astmiku ülemises otsas on 5 Bûselik Çeşni nooti
- mõlema Çeşni ria ühine osa on tugi-aste Nevâ (D)
- lõpu-aste on A (Dügâh)
- juht-toon on G (Rast)
- alumine pikendus on D (Yegâh) astmelt algav viie noodiga Rast Çeşni
- 1/9 madalduse-märk on Segâh astmel
- Makami omad astmed on: Yegâh, Hüseyni Aşiran, Irak, Rast, Dügâh, Segâh, Çargah, Neva, Hüseyni, Acem, Gerdaniye, Muhayyer
- Bûselik Çeşni viisi saab mängida
- Nevâ astmelt (5 nooti)
- Kürdî Çeşni viisi saab mängida
- Hüseyni astmelt (4 nooti)
- Nigâr Çeşni viisi saab mängida
- Çargah astmelt (5 nooti)
- Acem astmelt (3 nooti)
- Segâh Çeşni viisi saab mängida
- Segâh astmelt (3 nooti)
- Irak astmelt (4 nooti)
- Ferâhnâk Çeşni viisi saab mängida
- Segâh astmelt (4 nooti)
- Rast Çeşni viisi saab mängida
- Rast astmelt (5 nooti)
- Yegâh astmelt (5 nooti)
- Neva astmelt (5 nooti), aga üles tuleb siis menna kõrgema Eviç astme kaudu ja alla tuleb tulla madalama Acem astme kaudu
- Hüseyni Çeşni viisi saab mängida
- Dügâh astmelt (5 nooti)
- Hüseyni Aşiran astmelt (5 nooti)
- Uşşâk Çeşni viisi saab mängida
- Dügâh astmelt (4 nooti)
- Hüseyni Aşiran astmelt (4 nooti)
- Hüseyni astmelt (4 nooti), aga üles tuleb siis menna kõrgema Eviç astme kaudu ja alla tuleb tulla madalama Acem astme kaudu
meeles tuleb pidada, et samalt astmelt saab mängida mõlemba: nii Uşşâk Çeşni 4 nooti kui kaa Hüseyni Çeşni 5 nooti, aga Uşşâk Çeşni teine aste on 1,5/9 kuni 2/9 tooni madalamb kui Hüseyni puhul.
- pala hakkab pihta tõusuga (Dügâh astmelt) Uşşâk Çeşni nejlal noodil
- selle ette võib mängida tugi-astme Nevâ
- Bûselik Çeşni nootide Asma Karar peatub Nevâ tugi-astmel
- Rast ja Segâh viisikeisi mängitasse mõõdukalt
- pala lõppeb alanemisega (Dügâh astmelle) Uşşâk Çeşni nejlal noodil
Uşşak Makamı viisil kutsutasse sagedast lõunaselle Öğle palvelle.
mõiste
Arabia keelne "Makam مقام" tähendama kõige muu hulgas maa-kohta. Osmani muusika-õpetuse "Makam" on esite kaa ehk märkind mõnele paik-konnale ise-loomulikku kõla, nii sama ku Mineur Harmonique kõlab EuRooplaste meelest "ida-maiselt" ja Πεντατονική "Hiina-päraselt".
nimed
pajlud "Makam"id ongi nimetetud mõne paik-konna järele:
Kürdî, Uşak, Hicâz, Sabâ, Hisâr, Isfahân, Nihâvend, Irak, Harran, Horasan, Rast, Zemzem.
nii kui Hellenite:
Ἰωνία, Δωρία, Φρυγία, Λυδία, Αἰολία.
hijlemb leiutetud "Makam"idel on muidugi teist-sugu nimed:
- (Selīm-i Sālis kuninga loodud) Suz-i Dilâra jt
tunnuksed
iga "Makam" laadi ise-loomustab
suund (Seyir)
luo algus võib olla
- alanev (İnici)
- alanev-tõusev (İnici-çıkıcı)
- aga enamast on tõusev (Çıkıcı)
see otsustab Makam'i ise-loomu.
- Tâhir Makamı ja Nevâ Makamı astmed on kõik samad
- Tâhir'i luod hakkavad alanedes
- aga Nevâ luod hakkavad alguses alanedes ja see-pääle tõustes
astmik (Dizi)
iga "Makam" laadi astmiku määrab
lõpu-aste (Durak ehk piatus)
Durak on põhi-helide hulgas kõikse alumine. see on iga Türgi teukse lõpetus nigu Euroopas praigane Tonique või vana-muusika Finalis.
keskne tugi-aste (Güçlü)
tugi-astmelle tullasse ühte-lugu tagasi. nii hoitasse Μελωδία pinget. ku Euroopa praigane Dominante on lõpu-astmest 5 astme jägu kõrgemal ja vana-muusika Tenor, Confinalis oli eri laadides lõpu-astmest eri kaugusel, siis Güçlü võib olla lõpu-astmest kas 4 või 5 astet kõrgemal.
see otsustab Makam'i ise-loomu.
- Tâhir Makamı ja Muhayyer Makamı astmed on kõik samad,
ülemine "piatus" (Tiz-Durak)
Tiz-Durak on Durak'ist Octava võrra kõrgemal.
Tiz-Durak võib täita ka teise Güçlü osa, kui Makam on alaneva suunaga.
alumine juht-aste (Yeden)
juht-aste võib tekitata
- kas nõrgema Tam Sesli "täis-toonise" pinge, kui ta on Durak lõpu-astmest terve tooni võrra madalamb
- või tugevama Yarım Sesli "pool-toonise" pinge, kui ta on lõpp-helist madalamb 4/9 tooni võrra (Rast Çeşni puhul) või 5/9 tooni võrra (Mâhûr Çeşni puhul)
Çeşni heli-riad
- Makami astmiku moodustavad heli-riad hakkavad või lõppevad nimetetud kolmel põhi-astmel (Durak, Güçlü, Tiz-Durak).
- igas Çeşni rias on 4 või 5 päris astet ja alumine juht-aste:
-1 Yeden juht-aste
- Durak lõpp-lahendus
- Durak Üstü "piatukse päälne"
- Orta Perde "keskmine aste"
- aste on 4 astmelise heli-ria puhul Güçlü, aga 5 astmelise heli-ria puhul Güçlü Altı "tugi-astme alune"
- aste on 5 astmelise heli-ria puhul Güçlü, aga 4 astmelise heli-ria puhul Güçlü Üstü "tugi-astme päälne"
- Altıncı Derece ehk Dizi astmiku "6. aste" on aga joo astmiku ülemise Çeşni ria osa ehk siis ülemise Çeşni ria teine või kolmas aste
- Yeden ehk astmiku "7. aste" on ülemise Çeşni ria kolmas aste, kui Güçlü oli 5., või nejlas aste, kui Güçlü oli 4.
- Tiz-Durak ehk astmiku "8. aste" on ülemise Çeşni ria nejlas või viies aste
- ise-äraliku Nişâbûr Çeşni puhul piatutasse alt tulles kolmandemal astmel.
Dizi astmiku panevad kokku
- kas ühe Çeşni ria (Πεντάχορδον ~ Beşli) 5 astet ja selle viimaselt astmelt hakkavad teise Çeşni ria (Τετράχορδον ~ Dörtlü) 4 astet
- või ühe Çeşni ria (Τετράχορδον ~ Dörtlü) 4 astet ja selle viimaselt astmelt algavad teise Çeşni ria (Πεντάχορδον ~ Beşli) 5 astet
Dizi astmikku kuuluvad Çeşni rida nimetetasse tema põhi-astme järele: Nevâ'da Rast, Dügâh'ta Rast, Yegâh'ta Rast vm.
kui Çeşni rida on selles astmikus oma tava-pärasel põhi-astmel, siis üeldasse teda "oma kohal" (Yerinde) olema:
- Rast'ta Rast on Yerinde Rast nigu Rast Makamis
- Rast'ta Pençgâh on Yerinde Pençgâh nigu Pençgâh Makamis
- Dügâh'ta Kürdî on Yerinde Kürdî nigu Kürdî Makamis
- Dügâh'ta Bûselik on Yerinde Bûselik nigu Bûselik Makamis
- Dügâh'ta Uşşâk on Yerinde Uşşâk nigu Uşşâk Makamis
- Dügâh'ta Sabâ on Yerinde Sabâ nigu Sabâ Makamis
- Dügâh'ta Hicâz on Yerinde Hicâz nigu Hicâz Makamis
- ...
heli-ridade nimed
enamus Çeşni ridu on saand nime mõnelt Makam laadilt, milles nad silma-kõrva torkavad osa mängivad:
Kürdî, Bûselik, Nigâr, Pençgâh, Rast, Hüseyni, Uşşâk, Sabâ, Nişabur(ek), Müsteâr, Segâh, Hüzzâm , Nikrîz, Hicâz, Çârgâh, Ferâhnâk.
on ka tuletetud Çeşni ridu: Eksik Segâh, Eksik Ferâhnâk.
heli-astmete nimed
kahe Octava piiridesse mahub 24 klaveri klahvi. täna-päeva Türgi nootisi mahub senna ligi kahe korra enamb.
astet tähistav Perde tähendab ka keel-pilli kaelal nihutetavad krihvi ja kogu see Lähi-Ida täpne astmelisus ongi väega pajlu siutud krihv-pillidega nigu Euroopas klaveriga. osavad lauljad katsuvad pigemine astmete piiri venitamisega pinget lisada ku astmeid sirgelle ajada.
suuremb osa astmeid on (sama moodi kui Çeşni'd) saand nime mõnelt Makam laadilt, milles nad silma-kõrva torkavad osa mängivad: Kürdî, Bûselik, Rast, Hüseyni, Segâh, Hicâz, Çârgâh, Nevâ, Irak, Hisâr, Acem, Eviç, Gerdaniye, Mâhûr, Şehnâz, Sabâ (praigane ? Nim Hicâz), Nikrîz (praigane ? Nim Hicâz),
Aşîrân (praigane Hüseyni Aşîrân), Rehâvî (praigane Dik Geveşt), Nihâvend (praigane Dik Kürdî), Bayâti (praigane Nim Hisâr).
astmete nimed ja võnke-sageduse-suhted on ol'd igal ajal ja igas paigas vähekese erinevad:
täna-päeva Türgis tarvitetasse pajlu tuletetud astme-nimesi:
- mõni aste on "Nim" esi-sõna abil saand nime 1/9 tooni kõrgemalt astmelt: "madal Zirgüle" ehk Nim Zirgüle, Nim Hicâz, Nim Hisâr, Nim Şehnâz
- pajlud astmed on saand nime 3/9 tooni madalamalt astmelt "Dik" esi-sõna abil: "kõrge Geveşt" ehk Dik Geveşt, Dik Zirgüle, Dik Bûselik, Dik Hicâz, Dik Hisâr, Dik Mâhûr, Dik Şehnâz
- mõni aste on ommeti "Dik" esi-sõna abil saand nime hoopis 1/9 tooni madalamalt astmelt: Dik Kürdî, Dik Acem, Dik Sünbüle
- Dik Sünbüle'st kõrgemate astmete nimed tuletetasse Octava võrra madalamatest astmetest "Tiz" esi-sõna abil: "ülemine Segâh" ehk Tiz Segâh, Tiz Bûselik ...
- kolme Irak'ist madalama astme nimi tuleteti Octava võrra kõrgematest astmetest "Aşîrân" taga-sõna abil: Dik Acem Aşîrân, "alumine Acem" Acem Aşîrân, Hüseyni Aşîrân
- veel madalamate astmete nimed tuletetasse Octava võrra kõrgematest astmetest "Kaba" esi-sõna abil: Kaba Dik Hisâr, Kaba Hisâr, Kaba Nim Hisâr ...
- vanemal ajal oli kõikse alumine aste Yegâh
noodi-kiri
noodi-nimedega lehest-laulmisel ei lueta ommeti Türgi-pärasi nimesi vaid Do-Re-Mi noota.
1930ndematest aastatest pääle kijrutetasse Osmani-Türgi muusikad Euroopa viiuli-võtmega viiele noodi-joonele, aga kvardi jägu kõrgemalle nii, et 440 Hz'ne (Nevâ) noot kijrutetasse Euroopas tavalise A (La) noodi asemel 2 joont kõrgemalle D (Re) noodi kohale.
nõnna kijrutamisel jääb kõikse tähtsamb aste (Dügâh) joonestiku keskelle ega pia tarvitama liiga pajlu abi-jooni.
ette mängitud Nevâ astme kõla järele ühtlustavad muusikud oma pillide häälestuse.
häälestus ja võnke-sagedus
niisukeist häälestust, mille Rast aste on G joonel nimetetasse kõikse tavalisemba Ney vile mõõdu järele Bolahenk. Bolahenk Ney piaks mängima Nevâ nooti, kui kõik augud sõrmedega kinni panna, aga iga puu teeb vähekese oma moodi häält.
häälestust saab poole astme kaupa madalamalle lasta.
Ney vile mõõdu nimi | Nevâ noodi asu-koht | nihe | (tavaline) vile pikkus |
Bolâhenk | D | 0 | 52 cm |
Bolâhenk-Sipürde Mâbeyni | D♭ | 0,5 astet madalamb | 55 cm |
Süpürde | C | 1 aste madalamb | 58 cm |
Müstahsen | B | 1,5 astet madalamb | 62 cm |
Yıldız Ney | B♭ | 2 astet madalamb | 66.5 cm |
Kız Neyi | A | 2,5 astet madalamb | 71 cm |
Kız-Mansur Mâbeyni | A♭ | 3 astet madalamb | 74.5 cm |
Mansur Ney | G | 3,5 astet madalamb | 78 cm |
Mansur-Şah Mâbeyni | G♭ | 4 astet madalamb | 82 cm |
Şah Ney | F | 4,5 astet madalamb | 86 cm |
Dâvud Ney | E | 5 astet madalamb | 91 cm |
Dâvud-Bolâhenk Mâbeyni | E♭ | 5,5 astet madalamb | 97 cm |
vile-puhujatel on enamast mitu erineva pikkusega vilet. nooti ei hakata see-pärast madalamast kijrutama.
Bolâhenk ja Süpürde häälestus sobib kõrgelle mees-häälele.
madalamalle naise häälele on mugavamb Mansur või Kız Neyi ("tüdruku vile").
heli-astmete vahe (Aralık, Intervallum)
täna-päeva Türgis tarvitetavate Osmani muusika astmete vahel võib olla
- 1/9 tooni (Fazla)
- 4/9 tooni (Bakiyye)
- 5/9 tooni (Mücenneb-i Sagîr)
- 8/9 tooni (Mücenneb-i Kebîr)
- 9/9 tooni (Tanînî) ehk täis-toon
- 12/9 tooni (Artmış İkili)
- 13/9 tooni (Artmış İkili)
Fazla'd ei kuule õiete ühegi Çeşni ria mängimisel. Fazla'd on vaja ainult erinevate Çeşni ridade astmete eristamise jäust.
näitusest
- Hüseyni Çeşni (täna päeval 1/9 tooni alandetud Si noodina kijrutetava) Segâh astme
- ja Bûselik Çeşni (täna päeval Si Bécarrega kijrutetava) Bûselik astme vahel
või
- Kürdî Çeşni (täna päeval 5/9 tooni alandetud Si Bemollega kijrutetava) Kürdî astme
- ja Hicâz Çeşni (täna päeval 4/9 tooni alandetud Si noodina kijrutetava) Dik Kürdî astme vahel
Mücenneb-i Sagîr ega Mücenneb-i Kebîr p-õle väga täpse ulatusega, vaid nenne vahelist astet tavatsetasse toreduse pärast senna-tänna nihutata.
Lähi-Ida muusika-teadus on sama moodi ku Euroopas saand alguse joo ammusest ajast tuntud pajlude palade liigitamisest, et neid oleks kergemb teistele õpetata.
nenne palade tegelik kõla on kindlast aigade jooksul muutund. mis sest, et kõik-sugu üksik-ajsu on sial mail pandud kirja joo ligi tuhat aastad. Osmani riigi eri paikades kõlas sama lugu nii erinevalt, et kaugemalt kokku tul'd pilli-mehed pidasivad pillisi ühes koos iga kord uut moodi häälestama ja oma mängu kokku hajrutama.
tänase Türgi hariduses tarvitetasse 1930.ndematel aastatel Euroopa võrd-temperdetud 1/2 toonidel põhineva häälestuse esi-kujul ühtlustetud 1/9 toonil põhinevad Rauf Yekta, Hüseyin Sadettin Arel ja Subhi Ezgi "24 noodi õpetust".
ommeti mahub ühte Octavasse rohkemb kui 24 Osmani-Türgi nooti (Murat Aydemir "Turkish music Makam guide" 2010, lk 17).
võrdlus Euroopa nootidega
- Rinascimento aig moodi tul'd (Gioseffo Zarlino) Intonazione Naturale "puhas häälestus" tarvitab samuti päris mitme sugusi "täis-toonisi" ja "pool-toonisi". [7]
näitusest 5/4 suhtega Terza Maggiore koostis:
![]() |
|
|
A-cappella laulude rusika-reegli sõnastas Weißenburg'i Kantor Maternus Beringer [8]:
sama kõrgelle (noodi-joonele) kijrutetud (C - Ces) nootide vahel tuleb laulda Semitonus Chromaticus ehk veikemba pool-tooni, aga eri kõrguselle kijrutetud (C - Des) nootide vahel tuleb laulda Semitonus Diatonicus ehk suuremba pool-tooni.
Semitonus Diatonicus'e sageduse-suhe on
nõnna kui on kahe-sugusi Intonazione Naturale "täis-toonisi" (204 Cent'i ja 182 Cent'i), nõnna ka veikembi Semitonus Chromaticus "pool-toonisi" on kahe-sugusi
.
võib näha, et alumise noodi kõrgendus CIS, DIS ... kõlab madalamb kui ülemise noodi madaldus DES, ES ...
see pingestab tunglemist, kuna Euroopa muusika-õpetuse Cis noot tungleb D noodi poole, Dis tungleb E, Es tungleb D poole ja nõnna edasi.
näide: Passus Duriusculus. W.A. Mozart "Misericordias Domini" d-Moll (KV 205 a).
-
alumised noodid otsivad puhast koos-kõla c → h: 112 Cent'i
h → b 92 Cent'i
b → a 112 Cent'i
a → as 71 Cent'i
as → g 112 Cent'i
kuula
Türgi vasted oleksivad [9]
- 22,(66...) Cent'i = 1/9 tooni (204 Cent'i /9 ~ Holdrian Comma ~ Türgi Fazla)
- 71 Cent'i = 3/9 tooni (Semitonus Chromaticus Minor)
- 92 Cent'i = 4/9 tooni (Semitonus Chromaticus Major ~ Bakiyye)
- 112 Cent'i = 5/9 tooni (Semitonus Diatonicus Minor ~ Mücenneb-i Sagîr)
- 182 Cent'i = 8/9 tooni (Tonus Minor ~ Mücenneb-i Kebîr)
- 204 Cent'i = 9/9 tooni (Tonus Major ~ Tanînî)
see sarnasus on ommeti juhus, mis sest et mõlemad: nii Türgi kui Euroopa muusikud tarvitavad neid tunglemise jäust.
- Euroopa "looduslik häälestus" püüab päämiselt võimendata koos-kõla ülem-helisi
- aga Lähi-Idas on need korrastetud oma-pärase kõlaga Çeşni heli-ridadesse, mille vaheldumine loob põnevaid viisi-tükka
pikendavad heli-riad
Dizi astmiku ulatust saab (üle Octava) pikendata lõpu-astmest madalama või "ülemisest piatuksest" kõrgema Çeşni ria ehk (Genişleme) pikenduse aviga.
kordav pikendus (Simetrik Genişleme)
ulatust saab pikendata Güçlü tugihelist kõrgema otsa kordamisega lõpu-astmest madalamal (alumises Octavas) või Güçlü tugihelist madalama otsa kordamisega ülemisest "piatuksest" kõrgemamal (ülemises Octavas) nigu Euroopa helistikel.
nõnna siis:
- Hüseyni Makamı põhilises astmikus on Dügâh astmelt hakkava ja Hüseyni nimelisel (Güçlü) tugiastmel lõppeva Hüseyni Çeşni 5 astet ja nende otsa pandud - samalt Hüseyni astmelt hakkava Uşşâk Çeşni 4 astet
- Hüseyni Aşîrân Makamı põhilises astmikus on need samad Hüseyni Makamı astmed
- aga lugu võib vahe-pääl liikuda ka lõpu-astmest madalamalle pandud veel ühe Hüseyni Aşîrân astmelt algava Uşşâk Çeşni 4 astme piires.
- Muhayyer Makamı põhilises astmikus on need samad Hüseyni Makamı astmed
- aga lugu võib vahe-pääl liikuda ka ülemisest "piatuksest" kõrgemalle pandud veel ühe (Tiz-Durak) Muhayyer astmelt algava Hüseyni Çeşni 5 astme piires.
lainav pikendus (Ödünç Alma)
lainav pikendamine tähendab enamast astmiku Güçlü tugihelist kõrgema otsa kasutamist mõne tuntud astmiku alumise otsana. ülemine ots on siis tollelt teiselt astmikult lainetud ega kordu Octava võrra madalamal ega kõrgemal.
ehk siis:
Muhayyer Makamı'l on veel teine pikendus - Muhayyer astmelt algava Bûselik Çeşni 5 astet, mis ei korda põhi-astmiku alumist otsa, vaid loob põhi-astmiku ülemisse otsa (Güçlü) tugiastmel algava Uşşâk Makamı põhilise astmiku.
uus astmik (Yeni Dizi)
ulatust saab pikendata ka mõne päris uue Çeşni ria lisamisega astmiku alumisse või ülemisse otsa
rööpsed heli-riad
ühes Makamis saab üles-alla liikuda ka erinevaid astmeid pidi. päämiste astmete (Durak, Güçlü, Tiz-Durak) vahel võib samas Makamis olla mitu Çeşni rida.
pajludes Makam'ides tarvitetava Bayâti Dizisi astmiku ülemises otsas on
- Nevâ'da Bûselik Çeşni ehk Güçlü tugi-astmelle tuetuva Bûselik Çeşni 5 astet
- aga pääle nenne võib mängida ka Güçlü tugi-astmelle tuetuva lainetud pikendusega Hicâz Araban Dizisi astmiku alumist otsa
Bayâti Dizisi astmiku alumises otsas on
- Yerinde Uşşâk Çeşni ehk lõpp-astmelle tuetuva Uşşâk Çeşni 4 astet
- aga pääle nenne võib Isfahân Makamıs mängida ka lõpp-astmelle tuetuva Rast Çeşni 4 astet
heli-ridade koostis
mõni kord aitab kahest-kolmest noodistgi, et kuulda misukeist Çeşni rida mängiti.
tuntumaid Çeşni ridu on mõni kümmend.
çeşni | yeden | ar. | durak | ar. | 2. perde | ar. | 3. perde | ar. | 4. perde | aralık | 5. perde |
Kürdî | Rast | 9 | Dügâh | 4 | Kürdî | 9 | Çârgâh | 9 | Nevâ | 9 | Hüseynî |
Bûselik | Nim Zirgüle | 4 | 9 | Bûselik | 4 | ||||||
Nigâr | Bûselik | Çârgâh | Nevâ | 9 | Hüseynî | 4 | Acem | Gerdâniye | |||
Pençgâh | Irak | 5 | Rast | Dügâh | Bûselik | 8 | Nim Hicâz | 5 | Nevâ | ||
Rast | 8 | Segâh | 5 | Çârgâh | 9 | ||||||
Hüseynî | Rast | 9 | Dügâh | 8 | Segâh | 5 | Çârgâh | 9 | Nevâ | Hüseynî | |
Uşşâk | 7 | Segâh | 6 | ||||||||
Sabâ | 8 | Segâh | 5 | 5 | Hicâz | 12 | Dik Hisâr | ||||
Nişâbûr | Dügâh | Bûselik | Nim Hicâz | Nevâ | 9 | Hüseynî | 4 | Acem | |||
Müsteâr | Kürdî | 4 | Segâh | 9 | 8 | Dik Hisâri | 5 | ||||
Segâh | 5 | Çârgâh | 9 | 9 | Eviç | ||||||
Hüzzâm | 5 | Hisâr | 12 | ||||||||
Ferâhnâk | Dügâh | 8 | 9 | Hüseynî | 8 | ||||||
Nikrîz | Irak | 5 | Rast | 9 | Dügâh | 4 | Kürdî | 13 | Nim Hicâz | 5 | Nevâ |
Hicâz | Rast | 9 | Dügâh | 5 | Dik Kürdî | 12 | Nim Hicâz | 5 | Nevâ | 9 | Hüseynî |
Çârgâh | Segâh | 5 | Çârgâh | Hicâz | Dik Hisâr | Acem | Gerdâniye |
tuletetud Eksik Segâh ja Eksik Ferâhnâk Çeşni viimane aste on Eviç asemel Acem.
çeşni | yeden | ar. | durak | ar. | 2. perde | ar. | 3. perde | ar. | 4. perde | aralık | 5. perde |
Eksik Segâh | Dügâh | 8 | Segâh | 5 | Çârgâh | 9 | Nevâ | 8 | Dik Hisâr | 5 | Acem |
Eksik Ferâhnâk | 9 | Hüseynî | 4 | Acem |
heli-ridade tarvitamine
Türgi keelne Çeşni tähendab "mõnu, maitset, vürtsi". Osmani heli-teus on nigu meister-koka küpsetetud pidu-roog, mille oskuslikul söömisel tasapisi tuleb juurde aina uusi maitseid, mis hoiavad isu üleval kuni näjla kustutava lõpu-palani.
Makami astmik otsustab, misukesel kõrgusel saab mingid Çeşni rida mängida.
muusika-pala arenebgi Çeşni ridade kaupa tõustes või alanedes. Dizi astmiku päämiste Çeşni ridade üle-meneku-aladel saab mängida üle meneku heli-ridu.
- Nigâr ahil
- Bûselik Çeşni all on enamast Nigâr Çeşni
- Bûselik Çeşni pääl on enamast Kürdî Çeşni
- Kürdî Çeşni pääl on enamast Nigâr Çeşni
- Rast ahil
- Uşşâk Çeşni all on enamast Rast Çeşni
- Uşşâk Çeşni pääl on enamast Segâh (või Ferâhnâk) Çeşni
- Hicâz ahil
- Hicâz Çeşni all on enamast Nikrîz Çeşni
- see juures võib mõni aste muutuda
- Hicâz Çeşni noodid on (selle ria tavalisel asukohal Dügâh astmel)
- kui järgmine viisi-jupp lõppeb madalamal Rast astmel, siis tuleb mängida Nikrîz Çeşni noote
- Rast
- Dügâh
- p-õle enamb Hicâz Çeşni noot Dik Kürdî vaid sellest 1/9 tooni madalamb Nikrîz Çeşni noot Kürdî
- Nim Hicâz
- Nevâ
- ja alumine juht-heli Irak (Rast astmest ühe võrra madalamal)
- muutuda võib ka sama astme kõrgus
- Hüseyni Çeşni noodid on (selle ria tavalisel asukohal Dügâh astmel)
- kui järgmine viisi-jupp lõppeb samal Dügâh astmel, aga 5.ndemad (Hüseyni) astet ei tarviteta , siis tuleb mängida samu astmeid aga Uşşâk Çeşni kõlaga
- Dügâh (millel Uşşâk Çeşni viisi-jupp lõppeb)
- Segâh astet mängitasse Uşşâk Çeşni viisides 1/9 kuni 1,5/9 tooni madalamalt kui Hüseyni Çeşni viisides
- Çârgâh
- Nevâ
- Hüseyni
- ja alumine juht-heli Rast (Dügâh astmest ühe võrra madalamal)
- muusika-pala lõpu-noodile eelneva astme kõrgust võidasse pinge suurendamise jäust enne lõpp-lahendust nihutata.
- mõni aste võib muutuda ka sama Çeşni ria mängimisel
kui Rast-ahila heli-sageduse-suhetega Çeşni ridu (Pençgâh, Rast, Uşşâk ~ Nevâ, Hüseyni) ei mängita nenne tavalisel asukohal Dügâh astme ümber vaid Acem astme ümber astmiku kõrgemas otsas
- siis alanev viisi-jupp tarvitab Acem astet
- aga tõusev viisi-jupp tarvitab tema asemel 4/9 tooni kõrgemba Eviç astet
üles liikumisel kiputassegi nootisi kergitama ja alla tulles alandama.
- mõnda astet ei tohi mängida püsival võnke-sagedusel, vaid seda tuleb teha "libistades".
kõrgenduse ja madalduse märgid (Dananım)
vanemas suulises pärimuses noodi märkisi ei tarvitetud, aga pidi teadma, kas selles Makam laadis piab mängima
- tavalist (täna päeval 1/9 tooni võrra alandetud Si noodina kijrutetavad) Segâh astet
- kergitetud (täna päeval Si Bécarrega kijrutetavad) Bûselik astet
- rohkemb alandetud (täna päeval 5/9 tooni alandetud Si Bemollega kijrutetavad) Kürdî astet
- või vähemb alandetud (täna päeval 4/9 tooni alandetud Si noodina kijrutetavad) Dik Kürdî astet
piatuksed ja lahendused (Kalışlar)
- Tam Karar lõpp-lahendus
iga muusika-pala (või selle osa) lõppeb Makami lõpu-astmel tema päämise astmiku alumise otsa nootidega. mõjuvama lahenduse saab, kui eelmise noodi kaugust lõpu astmest vähekene nihutata. eel-viimasest noodist sobib hääst alumine (Yeden) juht-aste.
pääle selle piab õppima selgest ka Makam laadi ootus-pärased pinget hoidvad vahe-piatuksed.
- Yarım Karar poolik-lahendus
piatub Güçlü astmel Makami päämise astmiku ülemise otsa nootide järel ega jäta kindlust, et lugu on lõppend.
poolik lahendus võib jääda ka Tiz-Durak astmelle, kui astmiku ülemine pikendus kordab astmiku alumist Çeşni rida.
- Asma Karar ootav-lahendus (Cadenza Sospesa)
lõppeb 2., 3. või 6.demal astmel ega jäta luo lõppemise tunnet vaid rikastab muusika-pala kõla-värvi. Asma Karar'i saab lõpetada ka Güçlü astmel, kui ei mängita Makami päämise astmiku nootisi.
Asma Karar'i saab jätta ka Tiz-Durak astmelle, kui astmiku ülemine pikendus ei korda astmiku alumist Çeşni rida.
näitusest Isfahân Makamı viisa alutetasse astmiku ülemises otsas Güçlü tugi-astme (Nevâ) ümber - enamast Dügâh'ta Rast Çeşni nootidega,
mis lubab mängida Isfahân Makamı'le kõige ise-loomulikuma kõlaga Nişâbûr Çeşni'd (piatusega kolmandel ehk Nevâ astmel).
Isfahân Makamı põhiline astmik on ommeti Bayâti ja see-pärast mängitasse vaheldumisi kord Rast Çeşni'd kord Uşşâk Çeşni'd ja nõnna on kogu aig vaheldumisi kuulda 1/9 tooni võrra erinevad Bûselik ja Segâh astet.
üllatamise esi-märgil tohib mängida Rast Çeşni'd isegi Nevâ astmelt, mis sest et tema Isfahân Makamı astmikku ei kuulu, aga sel puhul tuleb kohe tagasi tulla astmikku kuuluva Nevâ astmelt algava Bûselik Çeşni nootidelle.
leiutamine
liht-laadid (Basit Makamlar)
liht-laadi astmikus on ühe Çeşni ria 5 astet ja selle viimaselt astmelt algavad teise Çeşni ria 4 astet või vasta-pidi. alumise Çeşni ria kõige kõrgemb ja ülemise ria kõige madalamb aste on Makami tugi-heli (Güçlü).
niisukeisi on 16:
- Çargah Makamı
- Bûselik Makamı
- Kürdî Makamı
- Rast Makamı
- Uşşak Makamı
- Hicaz Makamı
- Uzzal Makamı,
- Hümayun Makamı
- Zirgüleli Hicaz Makamı
- Neva Makamı
- Tahir Makamı
- Bayati Makamı
- Muhayyer Makamı
- Hüseyni Makamı
- Karcığar Makamı
- Basit Suzinak Makamı
liit-laadid (Bileşik Makamlar)
liit-laadid on pandud kokku teistest Makam laadidest.
- näitusest Ahmet Avni Konuk olema pan'd Ferahfezâ Makamı kokku Dilkeşide ja Hüseyni Makamıst.
nihutetud laadid (Şedd Makamlar)
kui nihuteta Makami astmik üles või alla mõnele uuele põhi-astmelle, võib saada päris uue kõlaga Makami
lõpu-viitega laadid
vahetata või lisada võib ka lõpp-lahenduse Çeşni rida.
- Acem-Kürdî on Kürdî Çeşni'ga lõpetetud Acem Makamı
- Muhayyer-Kürdî on Kürdî Çeşni'ga lõpetetud Muhayyer Makamı
- Şehnâz-Bûselik on Bûselik Çeşni'ga lõpetetud Şehnâz Makamı
- Hisâr-Bûselik on Bûselik Çeşni'ga lõpetetud Hisâr Makamı
mõju tujule ja terviselle
ennemuinased õpetlased olema tea'nd iga Makamı toimet inimiselle.
- Çârgâh Makamı võib olla masendav
- Nihâvend Makamı teeb korda südame ja vere-ringe
- Rast Makamı rõõmustab ja rahustab
Makamı'de tarvitamine loomingus ja nenne esitamine
igal Osmani heli-teuksel on algusest lõpuni sama Usul takti-mõõt ja Makam heli-laad. teukse eel-viimane osa nihkub enamast mõne küllalt erineva kõlaga Makamı astmetelle, aga selle (Geçki) järel tuleb viimases osas tagasi senna heli-laadi, kust lugu algas.
Fasıl esitustel mängitasse ühe sama Makami palu. need võivad olla mitmelt heli-loojalt, aga on kindlasti erinevas vormis ja Usul takti-mõõdus, vahe-pääl aina kiiremine ja siis jälle aiglasemalt mängitud.
luetelu
aja-luost on teada 590 Makam'i. täna-pä tarvitetasse neist ligi 150. tuntumaid on 40 kandis.
- Âb-ı Kevser
- Acem
- Acem-Aşîrân
- Acem-Bâ-Zir-Keşîde
- Acem-Bûselik
- Acem-Irak
- Acem-Kürdî
- Acem-Murassa
- Acem-Rast
- Acem-Zemzeme
- Acem-Zir-Keşîde
- Acemli Rast
- Âgâaze-i Kâbili
- Aheng-i-Tarâb
- Akberi
- Anber-Efşân
- Arabân
- Arabân-Kürdî
- Arabân-Nigâr
- Arabân-ı-Cedîd
- Arazbâr
- Arazbâr-Bûselik
- Arazbâr-Zemzeme
- Âvâz-ı Zenbûr
- Azrâ
- Aşîrân
- Aşîrân-Mâye
- Aşîrân-Vefâdar
- Aşîrân-Zemzeme
- Aşk-Efzâ
- Bâd-ı-Sabâ
- Bahâr
- Bahr-i-Nâzik
- Bayâti
- Bayâti-Arabân
- Bayâti-Arabân-Bûselik
- Bayâti-Aşîrân
- Bayâti-Bûselik
- Bayâti-Hisâr
- Bayâti-Isfahân
- Bayâti-Kürdî
- Bend-i-Bûselik
- Bend-i-Hisâr
- Beste-Hisâr
- Beste-Isfahân
- Beste-Nigâr
- Beste-Nigâr-Hisarek
- Beste-Nigâr-ı-Atîyk
- Beste-Nigâr-ı-Kadîm
- Beynel-Bahreyn
- Beyzâ
- Bezm-i Tarâb
- Bezmâra
- Buhârî
- Bûselik
- Bûselik-Aşîrân
- Bûselik-Gerdâniye
- Bûselik-Geveyşt
- Bûselik-Mâye
- Bûselik-Nevrûz
- Bûselik-Selmek
- Bûselik-Şehnaz
- Bûstan
- Büzürk
- Büzürk-Gerdâniye
- Büzürk-Geveyşt
- Büzürk-Mâye
- Büzürk-Nevrûz
- Büzürk-Selmek
- Büzürk-Şehnâz
- Canfezâ
- Çârgâh
- Çârgâh-Âcem
- Çârgâh-Gerdâniye
- Çârgâh-Mahûr
- Çehâr-Âgâazin
- Daği-Bayâti
- Danişverân
- Dil Âvîz
- Dil-Ârâ
- Dil-Efruz
- Dil-Keşîde
- Dil-Nişîn
- Dil-Rübâ
- Dil-Sûz
- Dildâr
- Dilkeş-Hâverân
- Dilküşâ
- Dost-Gahî
- Dügâh
- Dügâh-Bûselik
- Dügâh-Mâye
- Dügâh-ı Acem
- Dügâh-ı Kadîm
- Ebû-Selik
- Efrûhiten
- Evcârâ
- Evc (Eviç)
- Evc-Aşirân)
- Evc-Bûselik
- Evc-Gerdâniye
- Evc-i Muhâlif
- Evc-Isfahân
- Evc-Maklüb
- Evc-Mâye
- Evc-Nihâvendi
- Ferâh
- Ferâh-Âver
- Ferâh-Zâyi
- Ferâhfezâ
- Ferâhnâk
- Ferâhnümâ
- Ferâhzâr
- Gamz-Edâ
- Gazâl
- Gerdâniye
- Gerdâniye-Bûselik
- Gerdâniye-Büzürk
- Gerdâniye-Hicâz
- Gerdâniye-Hüseynî
- Gerdâniye-Irak
- Gerdâniye-Isfahân
- Gerdâniye-Kûçek
- Gerdâniye-Kürdî
- Gerdâniye-Nevâ
- Gerdâniye-Nigâr
- Gerdâniye-Nikrîzi
- Gerdâniye-Rast
- Gerdâniye-Rehâvî
- Gerdâniye-Uşşâk
- Gerdâniye-Zirgüle
- Geveyşt
- Geveyşt-Bûselik
- Geveyşt-Büzürk
- Geveyşt-Gerdâniye
- Geveyşt-Hicâz
- Geveyşt-Hüseynî
- Geveyşt-Irak
- Geveyşt-Isfahân
- Geveyşt-Kûçek
- Geveyşt-Nevâ
- Geveyşt-Rehâvî
- Geveyşt-Uşşâk
- Geveyşt-Zirgüle
- Gonca-i-Rânâ
- Gururî
- Gül-Ruh
- Güldeste
- Gülistân
- Gülizâr
- Gülnâri
- Gülzâr
- Gülşen-i Vefâ
- Hadrâ (Hazrâ)
- Harran
- Hâver
- Hayâl-i Murâd
- Hayân
- Hazân
- Heftgâh
- Hicâz
- Hicâz Aşirân
- Hicâz-Acem
- Hicâz-Bûselik
- Hicâz-Büzürk
- Hicâz-Gerdâniye
- Hicâz-Geveyşt
- Hicâz-Irak
- Hicâz-Mâye
- Hicâz-Nevrûz
- Hicâz-Selmek
- Hicâz-ı Muhâlif
- Hicâz-ı Reke
- Hicâz-ı Türkî
- Hicâz-ı-Hicâz
- Hicâz-Zemzeme
- Hicâz-Şehnâz
- Hicâzeyn
- Hicâzî Hüseynî
- Hicâzî Isfahân
- Hicâzî Uşşâk
- Hicâzkâr
- Hicâzkâr-Bûselik
- Hicâzkârı-Kürdî
- Hisâr
- Hisâr- Vech-i Şehnâz
- Hisâr-Aşîrân
- Hisâr-Bûselik
- Hisâr-Evc
- Hisâr-ı Büzürk
- Hisâr-ı Gayr-ı Müstear
- Hisâr-ı Kâdim
- Hisâr-ı Kürdî
- Hisâr-ı Nîk
- Hisârek
- Hocest
- Horasan
- Hoş-Serâ
- Hucet
- Hudavendigâr
- Hufte-Isfahân
- Hûzi
- Huzî-Aşîrân
- Hûzi-Bûselik
- Hümâyûn
- Hüseynî
- Hüseynî- Geveyşt
- Hüseynî-Acem
- Hüseynî-Aşîrân
- Hüseynî-Bûselik
- Hüseynî-Gerdâniye
- Hüseynî-Horasâni
- Hüseynî-Kürdî (Zemzeme)
- Hüseynî-Nevrûz
- Hüseynî-Nikrîz
- Hüseynî-Rehâvi
- Hüseynî-Sabâ
- Hüseynî-Şehnâz
- Hüsn-ü Ân
- Hüzzâm
- Hüzzâm-ı Cedîd
- Hüzzâm-ı Kadîm
- Hüzzâm-ı Rûmi
- Irak
- Irak-Geceyşt
- Irak-Gerdâniye
- Irak-Mâye
- Irak-Nevrûz
- Irak-Selmek
- Irak-Şehnâz
- Irakı Acem
- Isfahân
- Isfahân-Bûselik
- Isfahân-Gerdâniye
- Isfahân-Geveyşt
- Isfahân-Irak
- Isfahân-Mâye
- Isfahân-Nevrûz
- Isfahân-Selmek
- Ifahân-ı Cedîd
- Isfahân-ı Sultâni
- Isfahân-Zemzeme
- Isfahân-Şehnâz
- Isfahânek-i Atîyk
- Isfahânek-i Cedîd
- Isfahânek
- Kâbilî
- Karcığar
- Kebûter
- Kûçek
- Kûçek-Geveyşt
- Kûçek-Mâye
- Kûçek-Nevrûz
- Kûçek-Selmek
- Kûçek-Sümbüle
- Kûçek-Zemzeme
- Kûçek-Şehnâz
- Kürdî
- Kürdî-Aşîrân
- Kürdîli Çârgâh
- Kürdîli Hicâzkâr
- Kürdîli Hümâyûn
- Lâle-Gül
- Lâle-Rûh
- Mâhûr
- Mâhûr-Aşîrân
- Mâhûr-Bûselik
- Mâhûr-Hân
- Mâhûr-i Kebîr
- Mâhûr-i Kebîr-i Kadîm
- Mâhûr-i Sagîyr
- Mâhûrek (Mâhûr-i Sagîyr)
- Mâhûri
- Matlûb
- Matlûbek
- Mâverâünnehr
- Mâye
- Mâye-Bûselik
- Mâye-Büzürk
- Mâye-Hicâz
- Mâye-Hüseynî
- Mâye-i Atîyk
- Mâye-i Kebîr
- Mâye-i Kevser
- Mâye-Irak
- Mâye-Isfahân
- Mâye-Kûçek
- Mâye-Nevâ
- Mâye-Rast (Rast-Mâye)
- Mâye-Rehâvî
- Mâye-Uşşâk
- Mâye-Zirgüle
- Mâşûk
- Meclis-Efrûz
- Mellâhi
- Mezmîm
- Mihr-i Cân
- Muhâlif
- Muhâlif-i Irak
- Muhâlif-i Rast
- Muhâlifek
- Muhayyer
- Muhayyer Bûselik
- Muhayyer Irak
- Muhayyer Kürdî
- Muhayyer Segâh
- Muhayyer Sümbüle
- Muhayyer Zirgüle
- Muhayyer-Zîrkeş
- Mûtedil
- Mûtrıbân
- Mûvafık
- Müberkâa
- Mücenebûr-Remel
- Müjdegâni
- Mürgâk
- Müsteâr
- Müsteârek
- Müteaddi
- Müşküye (Segâh-Aşîrân)
- Na-Murâd
- Nağme-i Kâbil
- Nâz
- Nâz-u Niyaz
- Nâzenin
- Necd-i Hüseynî
- Nesîm
- Nev-Edâ
- Nev-Eser Dizi = Hicâz 4 + Nikrîz 5 + Hicâz 4
- Nev-Resîde
- Nevâ
- Nevâ-Acem
- Nevâ-Aşîrân
- Nevâ-Bûselik
- Nevâ-Gerdâniye
- Nevâ-Geveyşt
- Nevâ-Hüseynî
- Nevâ-Kürdî
- Nevâ-Mâye
- Nevâ-Nevrûz
- Nevâ-Selmek
- Nevâ-Şehnâz
- Nevây-ı Uşşâk
- Nevâziş
- Nevbahâr
- Nevrûz
- Nevrûz-Bayâti
- Nevrûz-Bûselik
- Nevrûz-Büzürk
- Nevrûz-Hicâz
- Nevrûz-Hüseynî
- Nevrûz-i Acem
- Nevrûz-i Arâb
- Nevrûz-i Hârâ
- Nevrûz-i Rast
- Nevrûz-i Rûmî
- Nevrûz-i Sultâni
- Nevrûz-Irak
- Nevrûz-Isfahân
- Nevrûz-Kûçek
- Nevrûz-Nevâ
- Nevrûz-Rehâvî
- Nevrûz-Sabâ
- Nevrûz-Uşşâk
- Nevrûz-Zirgüle
- Neşât-Âver
- Nigâr
- Nigâr-ı Nîk
- Nigâr-ı Nîk-Acem
- Nigârçek
- Nigârek
- Nihâvend
- Nihâvendi Cedîd
- Nihâvendi Kebir
- Nihâvendi Rûmî
- Nihâvendi Sagîyr
- Nikrîz
- Nikrîz-i Kebir
- Nikrîz-i Sagîyr
- Nikrîz-Segâh
- Nişâbûr (Nişâpûr)
- Nişâbûrek
- Nühüft (Nihift)
- Nühüft-Hicâzî
- Nühüft-i Kâdîm
- Pay-Zen-i Sabâ
- Pençgâh
- Pençgâh-ı Aşl
- Pençgâh-ı Zâid (Zâide
- Perzerîn
- Pesendîde
- Pûşegân
- Râh-i Gül
- Râh-i Hâr-Ken
- Râh-i Hâr-Keş
- Râh-i Hûsrevâni
- Râh-i Rûh
- Râh-i Şeb-Diz
- Rahat-Fezâ
- Rahâtül-Ervâh
- Râmiş-Huva
- Râmiş-i Cân
- Rast
- Rast-Acem
- Rast-Gerdâniye
- Rast-Geveyşt
- Rast-Hâverân
- Rast-Kürdî
- Rast-Mâhir
- Rast-Mâye
- Rast-Nevrûz
- Rast-Selmek
- Rast-ı Cedîd
- Rast-ı Kebîr
- Rast-Şehnâz
- Rehâvî (Rehâvî)
- Rehâvî-Gerdanîye
- Rehâvî-Geveyşt
- Rehâvî-Mâye
- Rehâvî-Nevrûz
- Rehâvî-Selmek
- Rehâvî-Şehnâz
- Rekb (Çârgâh-Rekb)
- Rekb-i Nevrûz
- Reng-i Dil
- Revâ-Irak
- Revnâk-Nümâ
- Ridâyî
- Rûh
- Rûh-Efzâ
- Rûhnevâz (Rûhnüvâz)
- Rûy-i Aşîrân
- Rûy-i Hicâz
- Rûy-i Irak
- Rıdvân
- Sabâ
- Sabâ-Aşîrân
- Sabâ-Bûselik
- Sabâ-Uşşâk
- Sabâ-Zemzeme
- Safâ
- Sâzkâr
- Se-Bahr
- Sebz-Ender-Sebz
- Sebz-Ender-Sebz-i Hisâr
- Sebz-Ender-Sebz-i Kadîm
- Sebz-î Hisâr
- Sebz-î Tâze
- Sebzî
- Segâh
- Segâh-Acem
- Segâh-Arabân
- Segâh-Mâye (Mâye)
- Segâh-Muhayyer
- Selmek (Selmekî)
- Selmek-Büzürk
- Selmek-Hicâz
- Selmek-Hüseynî
- Selmek-i Kebîr
- Selmek-i Sagîyr
- Selmek-Irak
- Selmek-Isfahân
- Selmek-Kûçek
- Selmek-Rast
- Selmek-Rehâvî
- Selmek-Zirgüle
- Ser-Bülendi
- Ser-Henk
- Serendâz (Seng-Endâz)
- Sipihr
- Sipihr-Hüseynî
- Sipihr-Uşşâk
- Sireng
- Sultân-ı Bûselik
- Sultân-ı Cedîd
- Sultân-ı Nevâ
- Sultân-ı Segâh
- Sultân-ı Yegâh
- Sultân-ı-Irak
- Suz-i Dil
- Suz-i Dilâra
- Sûznâk (Basit Sûzinâk)
- Sünbüle
- Sünbüle-i Kâdîm
- Sünbüle-Nihâvend
- Şâd-Kâmı
- Şâh
- Şâhî
- Şâhvâr (Şehvâr)
- Şedd-i Arabân
- Şehnâz
- Şehnâz-Aşîrân
- Şehnâz-Bûselik
- Şehnâz-Büzürk
- Şehnâz-Hâverân (Irak)
- Şehnâz-Hicâz
- Şehnâz-Hüseynî
- Şehnâz-Kûçek
- Şehnâz-Kürdî
- Şehnâz-Nevâ
- Şehnâz-Rast
- Şehnâz-Rehâvî
- Şehnâz-Uşşâk
- Şehnâz-Zirgüle
- Şehr-i Naz (Şehr-Nâz)
- Şehvâr
- Şems-Efrûz
- Şeref-Nümâ
- Şevk-Âver
- Şevk-Efzâ
- Şevk-Engîz
- Şevk-i Cedîd
- Şevk-i Dil
- Şevk-i Serâb
- Şevk-i Tarâb
- Şeşgâh
- Şiâr
- Şinâver
- Şirâz
- Şirâz-Sünbüle
- Şirîn
- Şîvekâr
- Şîvekeş
- Şîvenümâ
- Şûrî
- Şüster
- Tâhir
- Tâhir-Bûselik
- Tâhir-i Kebîr
- Tâhir-i Sagîyr
- Tâhir-Kürdî
- Tanık
- Tarz-ı Bihîn
- Tarz-ı Cedîd
- Tarz-ı Nevîn
- Tebrîz
- Tehrîzî
- Tereşşüd
- Terkîb-i Sabâ
- Tüvânger
- Urfa-Mâhûr
- Uzzâl
- Uzzâl-Acem
- Uzzâl-Hüseynî
- Uzzâl-Şehnâz
- Uşşâk
- Uşşâk-Aşîrân
- Uşşâk-Gerdâniye
- Uşşâk-Geveyşt
- Uşşâk-Mâye
- Uşşâk-Nevrûz
- Uşşâk-Selmek
- Uşşâk-Şehnâz
- Vâmık
- Vech-i Arazbâr
- Vech-i Bûselik
- Vech-i Hüseynî
- Vech-i Şehnâz
- Yâr
- Yegâh
- Zâd-ı Dil
- Zâvîl (Zavil)
- Zâvîli (Zâvûli)
- Zâvîli Isfahân
- Zâvîli Segâh
- Zemzem
- Zemzeme (Eski Zemzeme)
- Zemzeme-Kürdî
- Zende-Rûd
- Zengüle (Zirgüle)
- Zengüle-Bûselik
- Zengüle-Gerdâniye
- Zengüle-Geveyşt
- Zengüle-Mâye
- Zengüle-Nevrûz
- Zengüle-Selmek
- Zengüle-Şehnâz
- Zengüleli Sûznak
- Zevk-Bahş
- Zevk-i Dil
- Zevk-u Tarâb
- Zirefkend
- Zirefkend Şarkı
- Zirefkend-i Büzürk
- Zirefkend-i Kûçek
- Zirefkend-i Rûmi
- Zirkeş-Hâveran
- Zirkeş-Hüseynî
- Zirkeşîde
- Zülf-i Nigâr
algu-pära
- ↑ Suat Güney "Makam Teorisi Ders Notları" I. YARIYIL.
- ↑ Murat Aydemir "Turkish music Makam guide" 2010.
- ↑ Gözde Çolakoğlu Sarı "Makam Teorisi" 2013.
- ↑ Nilgün Doğrusöz "Müzik Paleografyası" 2013.
- ↑ Süleyman Şenel "Türk Halk Müziğinde Beste, Makam ve Ayak Terimleri Hakkında" 1997.
- ↑ Wikimedia Commons'i pildid. Makam, Maqâm, Maqôm, Muqâm, Dastgâh, Mugham
- ↑ Kleiner und großer Halbton der harmonisch-reinen Stimmung
- ↑ Maternus Beringer: Musicae, das ist der freyen lieblichen Singkunst
- ↑ List of pitch intervals
No comments:
Post a Comment